”Återförsäljarna är centrala för omställningen”

Det händer mycket spännande inom hållbarhet på tunga sidan, med elektrifierade lastbilar, effektivare motorer och nya bränslen. Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania, slår fast att återförsäljarna är helt centrala för omställningen.

Scania har 50 000 anställda, elva fabriker i fem länder och finns representerade i alla världsdelar – kort sagt ett gigantiskt företag vars beslut gör avtryck. Nu har de bestämt sig för att gå först i omställningen mot ett hållbart samhälle. Målet är högt satt: inget mer fossilt för Scania efter år 2040.

Andreas Follér är hållbarhetschef på Scania och ligger bakom en del av strategierna som Scania har antagit för att nå målen. Han skönjer ett par händelser som var och en för sig satte fart på Scanias ambitioner på klimatområdet.

– Det började med att vi i vår årsredovisning 2015 skrev ”Scania är en del av problemet, men vi ska bli en del av lösningen”. Det stötte på patrull, så kunde man inte skriva. Men vi är en del av problemet, när vi levererar fordon som till 96 procent drivs av fossila bränslen. Formuleringen kom med i årsredovisningen till slut, och vi började se vad vi behövde göra: inte snacka runt, utan faktiskt agera.

Samma år tog Henrik Henriksson, som nu har slutat, över som vd för bolaget, och var väldigt tydlig, berättar Andreas Follér.

– Han sade: ”vi ska inte bara inse problemen utan vi ska leda omställningen mot ett hållbart transportsystem, hela vägen”. Det var ytterligare ett steg i rätt riktning.

Nästa milstolpe kom när man med hjälp av interna och externa experter tog fram en faktabas över spörsmålen, utmaningarna och lösningarna. Kan tunga lastbilar och bussar bli fossilfria? Vilken teknik tar oss dit? Vad kostar det? El, biobränsle, vätgas – vad är bäst? Kan vi spara oss in i fossilfrihet genom att göra fordonen extremt bränslesnåla? Experterna, där bland annat Johan Rockström ingick, kom fram till att det går, och kunde reda ut vilka teknologier som fungerar och vad som är mest kostnadseffektivt.

–Det var en viktig pusselbit, något hände. I och med faktabasens tillkomst började folk tro på vår vision, att vi kan bli ledande i omställningen.

Återförsäljarna är ytterligare en pusselbit, helt central för att de stolta hållbarhetsmålen ska bli verklighet.

– Brister vi i det ledet spelar det ingen roll vad vi andra gör, så vi har ständig dialog och uppföljning för att säkerställa att alla gör allt de kan för att minska energianvändning och miljöpåverkan.

Under lång tid har stort fokus legat på bränsleförbrukning och hållbarhet i alla led, hos såväl återförsäljare som servicenätverk. Och i framtiden kommer det att bli än mer fokus på sådana frågor, utlovar Andreas Follér.

– Vårt miljöarbete ska vara exemplariskt i alla delar och här har återförsäljarna stort ansvar – en stor del i att vara Scania-återförsäljare är helt enkelt att ha ambitiöst miljöarbete.

Målet är att sänka utsläppen från Scanias fordon världen över med 20 procent till 2025. För att nå dit behöver företaget arbeta på flera fronter: effektivare motorer, elektrifiering, biodrivmedel. En annan del handlar om att utbilda förare. Tack vare att fordonen är uppkopplade kan Scania följa bränsleförbrukningen i realtid, och siffrorna visar att förbrukningen kan bli så mycket som 15 procent lägre för en duktig förare.

Ytterligare ett sätt att minska utsläppen är att påverka leverantörer och styra tillverkningsprocesser. Scania är till exempel storkund hos ståltillverkaren SSAB och har redan i dag en stor andel återanvänt stål i sina bilar, samt trycker på för att få tillgång till fossilfritt stål. Och när stål framöver kan framställas utanför masugnen och aluminium kan tillverkas med hundra procent grön el ska Scania stå först i materialkön.

Scania R 770 XT V8. Foto Dan Boman.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar