Bäst på batteridrivet

Ägarens stora intresse för elektronik har gjort att Vimmerby bildemontering är bäst i Sverige på att återvinna elbilar. I dag forskar de om nya lösningar kring energilagring och batterihantering.

Strax utanför Vimmerby står mängder av krockade bilar och enorma högar plåt tornar upp sig. Här ligger Vimmerby bildemontering, en anläggning som tar emot fler än tusen krockade bilar per år och har kommit att bli Sveriges främsta specialister på elbilsdemontering.

Företaget grundades 1988 av Kent Johansson och Lennart Slotthed. Sonen Christian Johansson började tio år senare och drev företaget tillsammans med sin far fram till 2017. Därefter har firman drivits av honom och sambon Caroline Arvidsson fram till i somras, då hela anläggningen köptes av Autocirc. Nu har Caroline Arvidsson intagit vd-stolen medan Christian Johansson skall ägna sig åt forskning och utveckling kring elbilar och elektronik.

Demonteringen i Vimmerby har fyra verksamhetsgrenar; privatkunder, allverkstad, skadeverkstad och kretskort och styrdon. Specialiseringen på elektronik och batterier i elbilar har tillkommit gradvis, som ett sätt att möta framtiden och den förändrade marknaden, och tack vare Christian Johanssons stora intresse för elektronik och batterier.

– I grunden skiljer det jättemycket mellan en elbil och en dinosauriebil, vilket är vad jag kallar fossilbilar, säger han.

– Det finns ett batteri, en elmotor, en gaspedal och en växelväljare i elbilen. Det är allt, att jämföra med alla hundratals delar i en bensinbil. Om några år når vi skiftet, där det är billigare att göra ett batteri än en fossilbil, och då står vi med ett lager bestående av 250 000 mer eller mindre osäljbara delar. Oavsett vad vi tycker om utvecklingen är det dit vi är på väg, vilket betyder att vi som demonteringsföretag måste ställa om – nu. Även för oss som ligger längst fram är omställningen enorm. Men vi måste göra det och vi måste lära oss handskas med elbilarna på ett säkert sätt på verkstäder och här vid sista anhalten.

Skadade och krockade elbilar kräver helt annan hantering än fossilbilar. På varje elbil som kommer in gör Christian Johansson en riskanalys och en första bedömning. Vilka är riskerna? Hur minimera dem? Hur skall bilen fraktas säkrast? Var skall den ställas upp? Därefter mäter han själv spänningen i batteriet, och först efter det får mekanikerna röra bilen.

Noggranna rutiner finns för alla moment. Inte en mutter får till exempel ligga kvar på golvet efter isärplockning, eftersom vagnen som batteriet ligger på skulle kunna stötas till av muttern, batteriet ramla i golvet och kortslutning uppstå.

Kunskaperna är generellt låga hos verkstäder och demonteringsföretag om hantering och risker med elbilar och tillverkarnas anvisningar räcker inte långt, menar Christian Johansson.

– Slinter man med verktyget när man öppnar ett batteripack kan man skapa stora problem. Cellerna kortsluts en efter en som en fyrverkeritårta, och det här vet inte alla.

Ett annat exempel är när anvisningarna säger att räddningstjänsten vid en krock skall koppla bort polerna från batteriet och klippa kabeln som är försedd med orange etikett. Det finns olika säkerhetssystem som skall lösa ut automatiskt vid krockar, och som bryter strömmen. Men om bilen brinner smälter kablarna och den orange etiketten, samtidigt som batteriet fortfarande är laddat med ström, och krockar man lite oturligt kan säkerhetssystemen klämmas ihop så att strömmen inte bryts.

– Inför sådana scenarier finns inga instruktioner, ingen har en aning om vad man skall göra, så jag har fått pröva mig fram och uppfinna hjulet på egen hand. Jag sitter med i flera olika elbilsforum och branschgrupper, men mycket får jag själv forska mig fram till.

– I det arbetet har Christian varit fenomenal, det är därför vi ligger i framkant och är ledande inom elbilsdemontering, säger Caroline Arvidsson.

På anläggningen finns nu flera pågående forskningsprojekt, där batterimoduler placeras i olika vätskor för att utröna hur batterierna påverkas i olika omgivningar. Man tittar också på vad man kan göra med de använda batterierna. Hittills har de slängts i hög grad, men allt fler återanvänds nu, vanligen som energilagringsstationer. Här forskar man nu kring intressanta lagringslösningar, som kommer att utvecklas i samarbete med nya ägaren Autocirc.

Säkerheten är hög. Alla elbilar står i ett eget hörn omgivna av värmekameror, som direkt registrerar onormal hetta. Ett batteri som har brunnit och släckts kan nämligen börja brinna på nytt, så kallad återbrand, och det finns kraft kvar i batteriet långt efter att man tror att det har laddats ur. Det gör att det kan bli mycket farligt att pressa en skadad elbil, även om den har stått till synes död i flera månader. Om det finns laddning kvar kan det bli kortslutning och så kallad termisk rusning, vilket leder till storbrand på anläggningen.

Christian Johansson jobbar mycket med att ta fram säkra rutiner för arbetet vid demonteringen. Han ger också egna informastionsträffar och ordnar studiebesök för verkstadsägare, försäkringsbolag, blåljuspersonal och bärgare i syfte att lära dem mer om elbilarnas förutsättningar. För bärgare har särskilda rutiner tagits fram för hämtning av de krockade bilarna, berättar han.

– När vi skickar en bärgare till en olycksplats måste hen följa våra anvisningar, oavsett vad verkmästaren på plats säger, och så skickar vi bilen med en säker transport, som inte går genom stadskärnor eller tunnlar. Försiktighetsprincipen och noggranna rutiner som alltid följs, är extra viktigt när man handskas med elbilar.

 

Foto Vimmerby bildemontering

 

 

Vid hantering av skadade elbilar

*Arbeta alltid med godkända och klassade skyddshandskar och strömsäkra verktyg

*Kraftigt krockskadade eller brandskadade fordon måste stå avskilt pga brandrisken

*Ett fordon med skador i batteripaketet innehåller fortfarande ström

*Ett brandskadat fordon som är släckt kan börja brinna igen, även efter lång tid

*Om en Tesla brinner når inte släckvattnet ner i batteriet

 

Fakta/
Om Vimmerby bildemontering

19 anställda

Ägnar sig åt demontering och försäljning av delar till verkstäder och privatpersoner

Skickar 400-500 paket bildelar i veckan

Öppet året runt

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar