Begagnat är roligast

Vårt stora begagnatnummer kommer ut nästa vecka, och här har vi en handlare som föredrar begagnat! Jon Lindgren är en av tre delägare på Dunhoff Bil.

 

Kanske fanns det tidigt ledtrådar till vad bröderna Lindgren skulle syssla med i framtiden. Hade man kikat in i pojkrummet i Bromma under sent 80-tal hade man kunnat se hur lillebror Jon läste högt ur bilannonserna i Gula tidningen och hur storebror Björn gissade, och oftast prickade rätt priser.

Vid tolv års ålder gjorde Björn sin första bilaffär och köpte en orange Renault. Själv hade Jon andra planer. Han studerade till företagsekonom och personalvetare och började sedan söka jobb inom HR. Vid den tidpunkten startade Björn Mitsubishi Center Stockholm, i tomma lokaler i Vällingby. Jon beslutade sig för att tillfälligt hjälpa sin bror.

Nu möts vi i deras stora bilhall i Kungsängen, många år har passerat, något HR-jobb blev det inte för Jon. Via den andra egna bilhandeln i Östhammar, där bröderna även sålde nya Volvo, hamnade de senare i Kungsängen och startade Dunhoff Bil tillsammans med kompanjonen Fredrik Dunhoff. Här säljs enbart begagnade bilar av alla märken. De flesta bilar från Stockholm med omnejd.

– Vi ville satsa på begagnat, det var roligast, förklarar Jon.

Trots den utbredda farhågan i branschen om minskad tillgång på begbilar upplever Jon att tillgången alltid har varit god. Efter alla år i branschen har ägarna koll på processerna – genom att kvickt lägga rätt bud, betala och hämta bilarna snabbt har de skapat goda relationer med sina kontakter. När marginalerna minskar genom ökad konkurrens är det viktigt att hela tiden försäkra sig om att ha vinnande arbetsprocesser.

Jon lovordar Björns och Fredriks spetskompetens på inköp och värdering av bilar, avgörande för att kunna göra bra affärer. Bilarna kommer från stora bilhandlare. Även hybrider och elbilar tas in och är inga problem att sälja.

– Det är min storebrors fel att jag hamnade i bilbranschen, säger Jon och framhåller att det egna bilintresset är mycket litet.

Det som snarare lockar är att driva företaget genom ständig utveckling. Ödmjukheten är stor vad gäller de riktlinjer han vill tillämpa både i företaget och i sitt ledarskap. Sin ledarroll beskriver han som en servicefunktion. ”Att vara en bra ledare är att se till att alla andra har vad de behöver för att kunna göra sitt jobb.” Sedan hamnar de olösliga problemen på Jons bord.

Om engagemanget för bilar är lite svalt är intresset för bolagets utveckling och företagskulturen desto större. Det är tydligt att kollegorna värdesätts för sina olika kunskaper och sitt engagemang när Jon radar upp namn på medarbetare och hur de bidrar. Medvetet har företaget valt en platt organisation.

Bolaget har haft låg personalomsättning och Jon beskriver stämningen som att ”folk här är schyssta, vi jobbar inte så mycket med titlar, vi hjälps åt”. Dunhoff Bil har alltid haft delad provision på försäljning, vilket bidragit till bättre samarbeten och gynnat kunderna.

Framgångsreceptet kanske ligger i att de tre delägarna kompletterar varandra väl. På Jons ansvar ligger att hänga med i utvecklingen, att läsa in, förstå och tillämpa sådant som kan komma affären till gagn. Från att ha satt sig in i hur bilaffär och bankaffärer funkar, är nästa steg att läsa på och förstå vad det innebär att bygga egna lokaler.

Bilarna som tas in testar de själva noga, läser av felkoder och testkör. De väljer också att laga mycket. Tidigare fanns funderingar kring var ribban skulle ligga. Hur mycket skulle kunden uppskatta och vilja betala för det där lilla extra som lades på en bil innan försäljning? Skulle det vara ekonomiskt försvarbart? I en tid när kunderna tittar på bilarna online, och det lilla extra oftast inte syns på skärmen? Beslutet att det är värt att lägga det lilla extra kanske inte ger en direkt ekonomisk vinst, men ett annat värde. Det är roligare för medarbetarna att sälja en fin bil!

Och det verkar ändå ha lönat sig.

– Vi har alltid växt, men det är inget vi har eftersträvat. Det har kommit som en direkt effekt av att vi tycker att det är roligt att sälja bilar. Vår ambition är att bygga en bra och stabil tillvaro för oss som jobbar här. Vi vill ha en tillräckligt sund lönsamhet för att kunna sova gott om natten, säger Jon.

Många kunder är väldigt pålästa. Branschen har blivit mer genomskinlig, vilket underlättar säljprocessen. Kunderna är inte lika oroliga längre, har ofta koll på prisbilden när de kommer till bilhallen.

En styrka med att vara liten är att det är lättare att vara följsam med marknaden. Dunhoff Bil har inga avtal som löper på mer än 24 månader. De har heller inga planer på att bygga egna digitala säljsystem utan tycker att utbudet har utvecklats och att det snarare handlar om att identifiera rätt samarbetspartners och ta del av deras digitala system.

– Den hårda vägen har jag fått lära mig att lyssna på varningsklockorna. När det dyker upp en lösning på ett problem man snabbt vill lösa, har det hänt att jag rationaliserat bort varningsklockorna, exempelvis när vi tagit in en ny medarbetare, men det slår alltid tillbaka.

När det är dags att byta bil, som Jon själv gör var sjätte månad, vänder han sig till Björn eller Fredrik. Den som har mest tid får ge förslag på vilken bil han ska byta till. En tydlig spegling av ett samarbete där delägarna bidrar med det de är bäst på.

Text Helena Zetterquist

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *