Bilhandlaren som vågar satsa

Många lagerbilar har hållit i gång affärerna hos Aftén bil, trots pandemi och komponentbrist. Nyligen slutfördes ett stort förvärv, och en splitterny bilhall är invigd.

En helt nybyggd bilhall i absolut toppklass. Pågående bygge av en Kia-hall intill. Färskt förvärv av Stilbil och Turebergs bilcenter. Det rör på sig hos Aftén bil i Åkersberga. Den sista september 2021 gick köpet av Stilbil och Turebergs bilcenter igenom, och Johan Aftén, som äger Aftén bil, är nöjd.

– Det är jättebra för vår Kia-affär att få tillgång till marknaden i norra Stockholm och köpet känns helt rätt. Stilbil är dessutom väldigt duktiga på servicemarknad, där vi har varit lite sämre, och vi är duktiga på bilförsäljning, så vi kommer att komplettera varandra.

Det största under 2021, utöver förvärvet, är bygget av den gigantiska nya VW-hallen som invigdes i maj. Johan Aftén har varit projektledare och jobbat mer eller mindre heltid med bygget i 1,5 år. Samtidigt skall en äldre byggnad intill, där Johan Aftén startade firman 2008, renoveras, och en ny anläggning för Kia skall stå färdig under andra kvartalet i år. Bråda dagar för Johan Aftén:

– Jag har inte haft så mycket tid över till själva verksamheten, men jag har duktiga medarbetare som tar stort ansvar.

Den nya bilhallen är byggd helt enligt kraven från Volkswagen och utformad av deras konceptarkitekt. Golvplattorna skall ligga i en viss riktning, taket löpa i en annan, Färgerna är angivna in i minsta detalj, liksom all inredning. Här finns leveransplats, konfigurationsplats, där kunderna kan välja bland olika kulörer och tillbehör, vilorum, personalmatsal, kontor med stora fönster, tvättstuga, rymliga omklädningsrum, sobert inredda toaletter. Taket är förberett för solpaneler som skall driva laddboxarna och vara på plats inom ett par år. Allt är ljust och skinande rent, även verkstaden som förbinds med bilhallen genom stora glasrutor. Transparensen mellan försäljning och service har ett syfte: att skapa delaktighet mellan de olika avdelningarna. När man ser hur andra jobbar blir det mer påtagligt att man har samma mål.

Byggnaden består av lösa moduler instoppade i ett gigantiskt skal, för att kunna konverteras till en stormarknad, näthandelslager eller vad som helst om bilmarknaden störtdyker i framtiden. På så vis blir den ekonomiska risken med fastigheten lägre – det går alltid att bygga om och sälja.

– Man kan inte bygga ett monument över ett varumärke, lägger vi ner måste jag ha ryggen fri. Där har VW varit bra, som har skapat modulerna som kan tas bort utan att själva konstruktionen påverkas.

Aftén bil märker av såväl halvledarbristen, som påverkar nybilsleveranserna från fabrik, som bristen på begagnat, men hittills har affärerna rullat på.

– Till skillnad från de flesta andra har vi alltid hållit ett rejält lager, omkring 200 nybilar VW, vilket har gynnat oss nu. Att hålla lagerbilar kräver god ekonomi, men vi har haft tillräcklig kassa för att våga ta den risken och har valt att jobba så. Vi har också tackat ja till felspecade bilar, det finns kunder till dem med. Man skall våga, det är min filosofi. Tack vare detta har vi skonats från mycket av komponentbristen, vi har haft bilar att sälja ändå. Men visst är det huggsexa globalt om bilarna nu, fabrikerna säljer till den som är snabbast och kan betala.

Dock, berättar Johan Aftén, prioriterar fabrikerna den svenska marknaden, åtminstone vad gäller elbilar.

– Sverige ligger långt framme inom laddinfrastruktur , tillsammans med Norge, Holland och Frankrike, och det har inte varit några problem att få hit populära modeller som ID.3 och ID.4.

I den här delen av Stockholm är medelinkomsten hög, kommunalskatten låg och laddmöjligheterna många. Det bäddar för stort intresse för elbil. Hos Aftén bil utgör rena elbilar i dag omkring 60 procent av nybilsförsäljningen., och man räknar med än högre nivåer framöver.

Ett annat viktigt ben för företaget är begagnatförsäljningen.

– Begagnat är A och O, och en superviktig affär, säger Johan Aftén och fortsätter:

– Jag har alltid sett begagnat som ett eget affärsområde, med den stora fördelen att vi styr helt själva över marginaler och vem vi finansierar hos. Fabrikerna vill ju in där och ta över delar av begagnat, de ser att det finns pengar att tjäna, och jag tror att det bara är början.

Han ser med tillförsikt på nuet och framtiden.

– Just nu är efterfrågan större än tillgången, vi bestämmer prislappen för första gången någonsin. Dessutom har priserna på nybil gått upp markant på bara några år, elbilarna drar upp snittet och de vanliga bilarna ökar av bara farten. För två år sedan kunde man köpa en ny Golf för 250 000 kronor, i dag kostar en motsvarande bil 450 000.

Under marken har 34 000 ton berg sprängts och forslats bort, för att ge plats åt en 2 500 kvm stor begagnatyta full med bilar. Även här är ljust, sobert och kliniskt rent.

Nu väntar framför allt att få ihop de nyköpta företagen med det gamla. Rutiner skall sättas och följas, oavsett anläggning. Två supersnabbladdare skall installeras, utöver de tio snabbladdare som redan finns här, och den nya Kia-hallen skall färdigställas.

Även om några nya köp inte är aktuella, har Johan Aftén ögonen öppna.

– Jag tittar alltid på intressanta affärer, men jag tror vi har att bita i de närmaste åren.

 

 

Namn. Johan Aftén

Gör: Grundare och ägare av Aftén bil med anläggningar i Norra Stockholm

Familj: Fru, tre vuxna barn

Kör: Blandat

Bor: Stockholm

 

 

FAKTA
Aftén bil

Grundades: 2008 av Johan Aftén, som fortfarande äger företaget

Antal anställda: ca 100 (med Stilbil)

Märken:
Åkersberga: Volkswagen, Kia, Fiat, Alfa Romeo & Jeep

Upplands Väsby:  Seat, Cupra, Kia, Suzuki & Maxus

Järfälla: Kia & Suzuki

Ytterligare märken på servicemarknad på alla anläggningar, t ex Dodge, Saab, Peugeot och Chrysler

Omsätter: cirka 1,2 – 1,5 miljarder med nyförvärvet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar