Nyheter | 2025-05-21

Brist på personal hämmar branschen

Transportföretagen har släppt sin årliga rapport Tempen på motorbranschen och konstaterar där att branschen fortfarande har ett skriande behov av personal. Vi behöver enligt deras beräkningar rekrytera 6 500 nya medarbetare mellan 2025 och 2027.

– Det är allvarligt att rekryteringsbehovet är stort samtidigt som över hälften av företagen har svårt att rekrytera personal med rätt kompetens. Att många tjänster inte ens kan bli tillsatta får direkta ekonomiska konsekvenser och hämmar utvecklingen i hela sektorn, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Särskilt stort är behovet av tekniker och mekaniker, som står för hälften av det totala rekryteringsbehovet. I storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne är efterfrågan som störst och svarar för mer än hälften av det samlade behovet.

Statistiken visar att rekryteringsbehoven har legat på hög nivå under flera år. Från 5 300 personer år 2020 har behovet successivt ökat till nuvarande 6 500. Bristen på folk har lett till att 900 tjänster inte kunnat tillsättas under det gångna året, vilket resulterat i betydande förluster för branschen.

Enligt analysen i rapporten kan varje obemannad tjänst kosta ett företag minst 100 000 kronor per år. På branschnivå handlar det om 350 miljoner kronor i uteblivna intäkter årligen, vilket i ett treårsperspektiv innebär en miljardförlust.

Flera åtgärder efterfrågas för att tillströmningen av nya medarbetare ska täcka efterfrågan.  

– Vi behöver en kraftsamling. Utbildningssystemet måste dimensioneras bättre efter hur behoven faktiskt ser ut på arbetsmarknaden, och företagens inflytande över yrkesutbildningarna måste öka. Annars riskerar vi att stå utan den kompetens som krävs för att hålla Sverige rullande, säger Caj Luoma.

Nella Bergström

One Comment

Klas Skarin, reporter Vi Bilägare

Vi har åtta långtestbilar som är inne på märkesverkstäder runt Storstockholm flera gånger per år. Enligt Transportföretagen och Caj Luoma saknas tusentals mekaniker, vilket det har gjort sedan 2014. Trots det är väntetiden för oss sällan längre än två veckor, en framförhållning som är nödvändig även för oss som kund. Majoriteten av de mekaniker jag möter är dessutom pålästa och gör ett bra jobb. Att en entreprenör tror på tillväxt är inte särskilt förvånande men något helt annat än det verkliga behovet av verkstadspersonal.

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar