Volvo lanserade nya lastbilsmodeller

Tidigt i våras slog Volvo på stora trumman inför lanseringen av fyra nya lastbilsmodeller. En spektakulär reklamfilm hade förhandsdistribuerats för att skapa intresse. I filmen figurerar fyra nya lastbilsmodeller staplade på varandra som ett 15 meter högt rullande torn.

Allt var klappat och klart med 200 inbjudna journalister inklusive en grupp från Nordamerika.
Fredagen den 28 februari tvingades Volvo Lastvagnar dock ställa in sin lansering i Göteborg bara tre dagar innan den skulle börja. Resor, hotell, middagar, presentationer – allt bokades av till följd av Coronavirusets snabba spridning över världen.
Volvo såg en ökande risk för hälsa och säkerhet för såväl gäster som den egna personalen. Åtgärden väckte först en viss förvåning men den följande utvecklingen både hemma och utomlands visar att det tuffa beslutet var helt rätt.
I all hast omvandlades arrangemanget till en 50 minuter lång presentation på internet påföljande vecka med löfte om provkörningar längre fram.

På riktigt
Ett halvår senare, onsdagen den 19 augusti, var det dags för en begränsad svensk pressgrupp att bekanta sig med de nya modellerna på riktigt. Aktiviteten ägde rum Volvo Trucks Experience center i Torslanda som tidigare kallades för Democenter. Vår medarbetare Sven-Erik Lindstrand var där och rapporterar:

Stefan Strand, som är chef för Volvo Lastvagnar Sverige, försäljningschefen Johan Selvén och servicemarknadschefen Niclas Johnson informerade tillsammans med teknisk expertis från moderbolaget om de nya modellerna.
Senare på dagen blev det provkörningar inne på området.

Volvo har en tradition att trava fordon på varandra. Redan 1971 visade Volvo Personvagnar karossernas styrka genom att stapla bilar på varandra. Reklamfilmen ”The Tower” visar de fyra nya modellerna som ett 15 meter högt torn med Volvo
Lastvagnars vd Roger Alm högst upp på topp.

Film i repris
Dagen inleddes med reklamfilmen ”The Tower” med de fyra nya modellerna staplade på varandra. Den bärande fordonskombinationen längst ner i lastbilstornet var nya FMX 8×8 med en trippelboggi-kärra. Någon som ska visualisera styrkan i den nya 38-tonsboggin – en av årets nyheter – vilken medger en tågvikt på upp till 150 ton.
Detta imponerande lastbilstorn kryper fram i regn och rusk i mörkret med Volvo Lastvagnars vd Roger Alm på med utsträckta armar högst upp på topp.
Hans företrädare Claes Nilsson gjorde en liknande uppvisning i personligt mod i reklamfilmen ”The Hook” från 2013. Claes stod då på fronten till en vertikalt hängande FMX-modell dinglande under en lyftkran över Göta älv. Visserligen med en flytväst under kavajen, men ändå.

På det amerikanska åkeriförbundet ATA:s årskongress 1984 i Las Vegas visades en Whitedragbil ovanpå en Volvo N12 som bevis på vad en slagprovad hytt tålde. Idén kom från vd:n Thage Berggren som basade över den nordamerikanska verksamheten de inledande tio åren efter det att White förvärvats.

Inför introduktionen i mars hade Hotel Gothia Towers i Göteborg påpassligt prytts med bild på ”Truck Tower” och de fyra staplade Volvolastbilarna med vd Roger Alm högst upp.

Ny FM-hytt
Främst är det FM- och FMX-serierna som har förnyats och då med ny hytt i olika varianter där dörrarnas skärning överensstämmer med vad som kom på FH för några år sedan.

FH-serien har fått mindre exteriöra förändringar som att järnhandlarmärket i fronten blivit lite större än tidigare.

FM- och FMX-serierna har fått ny hytt med dörrskärning motsvarande vad FH kom med år 2012.

√ Vindrutan har på liknande sätt fått en minskad lutning vilket ger upp till en kubikmeter extra utrymme inne i hytten.
√ Nya, slankare backspeglar minskar den döda vinkeln snett framåt. Som tillval finns en kamera på passagerarsidan.

FM- och FMX-seriernas backspeglar är slankare och minskar den döda vinkeln snett framåt.

√ Den nya instrumentpanelen består av en tolv-tums skärm med dynamisk display och fler förvaringsutrymmen. Som tillval erbjuds en nio-tums sidodisplay som kan visa infotainment-, navigerings- och transportinformation samt bilder från externa kameror. Ett annat tillval är en uppfällningsfunktion för ratten.
√ Versioner med sovhytt har fått en förhöjd säng och förbättrade förvaringsmöjligheter med ett stort stuvfack under sängen och ett bakre övre förvaringsutrymme.
√ Växelväljaren för den automatiserade I-Shiftlådan som sitter intill förarstolen har fått en nättare utformning vilket underlättar förflyttning från sätet till sängen. Hyttens isolering har förbättrats.

Det centrala är enligt företaget ökat fokus på bilarnas produktivitet och förarens komfort. Volvo trycker speciellt på att man vill bidra till att göra chaufförsjobbet mer attraktivt med tanke på rådande förarbrist.

Ny boggi
Ett ökat framaxeltryck på FMX, upp till 20 ton med dubbla luftdämpade styraxlar, och en ny 38 tons boggi möjliggör tågvikter på upp till 150 ton.
Som standard har hytterna en taklucka av härdat glas som fungerar som nödutgång. För speciellt krävande förhållanden som exempelvis gruvtransporter kan Volvo FMX fås med motsvarande taklucka i stål.

Bästsäljare
FM-, FMX- och FH-modellerna svarar för två tredjedelar av Volvo Lastvagnars försäljning.
FH-serien har fått något färre förändringar. Exteriört har järnhandlarmärket i fronten blivit lite större än tidigare.

FH-serien har fått mindre exteriöra förändringar som att järnhandlarmärket i fron-ten blivit lite större än tidigare.

De V-formade strålkastarna har flyttats utåt och följer hyttdörrarnas skärning. Främre blinkers har flyttats till dörrarna vilket ger förbättrad aerodynamik och en mer ”självsäker look”, allt enligt Volvo.
Helljuset i LED-strålkastaren är adaptivt och bländar automatiskt av när man närmar sig mötande eller framförvarande fordon. Ljuset regleras när bilens kamera och radar reagerar på trafiken.
Vid avbländningen tonar helljuset automatiskt ner den del av ljusbilden som kan blända mötande trafik samtidigt som den bibehåller starkt sken i andra riktningar.

Helljuset i LED-strålkastaren är adaptivt och bländar automatiskt av när man när-mar sig mötande eller framförvarande fordon.

Även flaggskeppet FH16 med 16-litersmotor har fått ett antal förändringar som ny utformning på grillen och nya strålkastare.

Nya serviceavtal
Mångfalden och artrikedomen vad gäller serviceavtal fortsätter att öka och nu senast med Volvos Flexi-Guldavtal. Månadsavgiften består här av en fast och en rörlig del, baserad på körsträckan. Rätt person att närmare utveckla detta är den lokala lastbilssäljaren.

Enligt Volvo är årets nyheter märkets största lansering någonsin tidigare.

/Text Sven-Erik Lindstrand

Länk till The Tower-filmen: www.youtube.com/watch?v=0F2GrIuSgZ8&feature=youtu.be

Och hur den kom till: www.youtube.com/watch?v=FDGUDLQ

Volvo Trucks The Hook 2013: https://www.youtube.com/watch?v=Jf_wKkV5dwQ

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar