De sålde firman

För någon vecka sedan gav vi några tips för den som vill ha maximalt betalt vid försäljning av firman. Här är några som valde lite olika sätt att sälja på, och som båda är nöjda.

 

När Bengt-Åke Holmström och hans bror Christer Holmström i somras sålde sitt familjeföretag, var det viktigast att firman hamnade i rätta händer.

I somras bytte Vimmerbyföretaget Holmströms bil ägare, från familjen Holmström till familjen Landrin.

– Vår far startade företaget 1952, jag har jobbat i 44 år och vi har sålt Mercedes i 61 år. Vi är faktiskt Sveriges äldsta Mercedesföretag, berättar Bengt-Åke Holmström.

– Med stigande ålder ville vi hitta en lösning för firman i framtiden, vi ville att den skulle leva vidare, men varken jag eller brorsan har några barn som vill ta över. Vi förde diskussion med olika intressenter och så hörde Rolf Landrin på Landrins bil av sig och undrade om vi ville sälja till honom.

Bengt-Åke och Christer Holmström känner Landrins mycket väl, de har varit kollegor i många år och företagen liknar varandra.

– De var ett mindre företag som vi, de senaste åren har de vuxit väldigt mycket, och de är en stabil köpare både för oss och personalen.

Eftersom de kände köparen är bröderna trygga med att affären gick rätt till, och att få ut maximalt pris var inte lika viktigt som att företaget nu lever vidare.

– Vi kunde kanske ha fått några kronor mer om vi hade vägt olika bud mot varandra, men vi är nöjda. Det var en bra affär för båda parter och alla anställda fick följa med i köpet. Både jag och min bror jobbar dessutom kvar, det ingick i överenskommelsen. Dels är det roligt att fortsätta jobba, dels känns det bra att kunna föra över kunskapen om och relationen med kunderna i lugn och ro.

 

Fr v Bengt-Åke Holmström, Rolf Landrin, Kenneth Landrin och Christer Holmström, vid affärens fullföljande.

********************

 

När Värmlands bil såldes till Finnvedens bil 2017, tog ägaren Marianne Svensson hjälp av ett förmedlingsföretag som hittade rätt köpare och skötte hela affären.

Marianne Svenssons svärfar Erik Svensson startade Värmlands bil i Kristinehamn 1931. Hans son Stig; Mariannes make, tog över 1964 och firman var i sammanlagt 86 år återförsäljare till Volvo personbilar, Volvo lastvagnar och Renault.

– Min man gick bort 2002 och då drev jag firman vidare, men eftersom jag inte hade varit inblandad i det dagliga valde jag att ha en anställd vd, berättar Marianne Svensson.

Efter 15 år som bilhandlare tyckte hon att det började bli dags att avveckla, samma sak tyckte majoriteten av aktieägarna, och man tog beslutet att sälja.

– Det var en stor process och jag ville att det skulle bli så bra som möjligt. Jag anlitade ett företag, PWC Stockholm, som skötte allt, med god hjälp av vår styrelseordförande Per Andersson från Karlstad. Han var min högra hand genom affären och guld värd. Det var skönt att slippa hålla i alla delar på egen hand. Eftersom vi var återförsäljare hade vi också kontinuerlig kontakt och tät dialog med Volvo och Renault före och under affären.
PWC kontaktade ett antal noga utvalda företag i branschen som sedan återkom med intresse, vilket ledde till budgivning där styrelsen beslutade att Finnvedens bil var den bästa köparen.
– Som Volvohandlare träffar man ju andra i samma bransch och jag visste mycket väl vilka de var, jag känner både Bengt Liljedahl och hans dotter Anna. Det kändes väldigt bra att sälja till just dem.

Affären gick i lås och Marianne Svensson är nöjd med såväl priset som genomförandet. Och Finnvedens bil har förvaltat familjens livsverk väl, tycker hon.

–  Jag passerar Finnvedens bil varje gång jag åker till stan, och allt ser så fint och välskött ut. Jag är mycket nöjd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *