Efter dödsolyckorna: Nu ökar motståndet mot självkörande bilar

Under det senaste året har det skett flera uppmärksammade dödskrascher i USA med självkörande bilar. Det här gör att allt fler nu är motståndare till den nya tekniken. 

Tidigare i år inträffade den allvarligaste olyckan hittills med självkörande fordon, en Volvo körde ihjäl en kvinna i Arizona.
Därefter har flera uppmärksammade krascher inträffat med Tesla-bilar som har en enkel version av självkörande teknik.
Det här har gjort att allmänhetens tilltro till robot-bilar minskat drastiskt. Missnöjet har till och med gått så långt att flera personer i Kalifornien gått till fysisk attack mot självkörande bilar.
I samma delstat säger nu 6 av 10 (58 %) tillfrågade att förarlösa bilar inte borde tillåtas i deras kvarter. Enligt undersökningen av Scripps Media ville de allra flesta (31 %) att den federala regeringen skulle sköta lagar och regler för de här fordonen.
En annan undersökning, gjord av American Automobile Association, visar att hela 3 av 4 (73 %) skulle vara för rädda för att sätta sig i en robotbil. Den största ökningen skedde bland ungdomar, där andelen rädda ökade från 49 % till 64 % på bara ett år.
Bilsäljarsajten Cargurus har också undersökt amerikanernas tilltro till nya tekniken. Hela 8 av 10 (84 %) menade att det var osannolikt att de skulle köpa en självkörande bil inom de närmast fem åren.
I samma undersökning visade det sig att Tesla är det märke som man litar mest på när det gäller att utveckla förarlös teknik, elbilsfirman fick förtroende av 24 %. Sämst tilltro har amerikanerna för Googles självkörande bilföretag Waymo som bara 5 % litade på.
De här enkäterna gör att det troligen kommer att satsas miljarder kronor på PR, reklam och informationskampanjer.
Enligt professor Daniel McGehee vid universitetet i Iowa så kommer alla troligen att älska våra robotbilar om några år. I slutet av 1990-talet forskade han om GPS-navigering.
– Konsumenterna sa att ”det här är det dummaste på planeten” och de första undersökningarna visade att folk aldrig skulle använda GPS eftersom de ju hade papperskartor, säger Daniel McGehee till Mashable.com.

Text Mikael Jägerbrand / Foto Dllu / CC4.0 / Wikipedia

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar