Vi har en tvist med en kund som har problem med sin motor på en ett år gammal bil. När motorn varvas upp mot 5000 rpm går den över i Safe-mode och tappar kraft. Vi har kunnat åter-reproducera symtomet men hittar inte felet. Vi har, på tillverkarens rekommendation, bytt motorn men felet återkommer så det är något i motorstyrningen. Bilen har varit på en annan verkstad tidigare för samma fel och nu har kunden tröttnat och vill inte ha kvar den.
Bilen är inte köpt från oss men kunden kräver ändå att vi köper in bilen eftersom vi är en auktoriserad återförsäljare och verkstad. Det kan väl kunden inte kräva?
Johan
Läs även: Mekanikern vill köpa inbytet
Läs också: Kunden vill häva köpet, men inte visa oss bilen
Ni har helt rätt, kunden kan inte kräva att ni köper tillbaka bilen. Grunden för konsumentköplagen är att en näringsidkare som säljer en vara är ansvarig för att varan motsvarar vad konsumenten kunnat förvänta sig. Bara för att ni är återförsäljare av samma vara kan normalt inte något ansvar överföras till er.
Det ansvar ni har, och som kunden möjligen kan reklamera, är det arbete ni gjort på bilen om det inte är fackmannamässigt utfört eller om åtgärden inte anses överensstämma med beställningen. Men om ni felsökt och vidtagit åtgärder enligt tillverkarens instruktioner för att avhjälpa felet har ni vidtagit rätt steg och åtgärderna får anses som riktiga och nödvändiga.
Kunden får vända sig till den som sålt bilen till hen.
Klaus Silfvenius