Vi sålde en gammal XC90 på ca 16 500 mil för 62 000 kronor med tre månaders trafiksäkerhetsgaranti. Efter 160 mil havererade växellådan plötsligt och kunden fick anlita bärgare. Hur ska vi bedöma detta utifrån MRF:s garantiregler och konsumentköplagens bestämmelser?
Theo Rönnerholm
SVAR Som svar lämnar jag ett flödesschema. Viktigt att ta frågorna i rätt ordning från början till slut:
Omfattas felet av trafiksäkerhetsgarantin?
Nej, i det här fallet är felet inte ett trafiksäkerhetsfel.
Är det ett fel som kan betraktas som normalt slitage (enligt regeln om köprättsligt fel i konsumentköplagen)?
Troligen inte. Hade bilen gått längre hade det nog bedömts att så hade varit fallet.
Fanns felet vid köpet (enligt konsumentköplagens ansvarsbestämmelse)? Var bilen genomgången och testad vid köpet?
Har ni testprotokoll, diagnosprotokoll med mera har ni visat att felet inte fanns vid köpet.
Är det förenligt med felets art att det fanns vid köpet (enligt konsumentköplagens bestämmelser)? Är det en typ av fel som kan ha funnits vid köpet trots att det visade sig efter 160 mil?
Troligen inte om det var ett plötsligt haveri. Här har kundens redogörelse för hur felet uppstod betydelse och i det här fallet tyder ju den på att felet uppkom plötsligt och därmed inte är ursprungligt.
Går det utan större kostnader att ta reda på felets art?
Motor- och växellådshaverier uppkommer ofta plötsligt efter köpet, att utreda det i detalj kan ofta kosta mer än vad som är försvarbart.
Enligt min bedömning talar det mesta för att felet inte fanns vid köpet, vilket gör att ni inte är ansvarig enligt konsumentköplagen.
David Norrbohm