Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Juridik

David Norrbohm

David Norrbohm är MRF:s jurist. Han sitter i Allmänna reklamationsnämnden och har lång branscherfarenhet.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Måste man spara utbytta delar?"

David Norrbohm - expertsvar

Långmilare som vibrerar

Fråga:

Vi sålde häromdagen en bil, med MRF trafiksäkerhetsgaranti (1 mån/100 mil) och nybesiktigad utan anmärkning, för 36 000 kronor. Kunden provkörde bilen och hade inga anmärkningar. I dag reklamerade kunden, efter åtta mils körning, att det vibrerar i ratten. Kunden kräver att vi ska undersöka och åtgärda felet. Vi har sagt nej med hänsyn till bilens ålder och körsträcka.
Det handlar i detta fall om en BMW 330 av årsmodell 2002 med en körsträcka på 18 700 mil. Gör jag rätt när jag avböjer kundens reklamation att inte hjälpa kunden?
Rasmus Carlzon

Svar:

Vibrationer kan i många fall vara ett normalt slitagefel och även en egenskap på en begagnad bil (däck och delar i framvagnen). Enligt konsumentköplagen svarar ni inte för fel som avser normalt slitage. På en bil som rullat närmare 19 000 mil och är 16 år gammal är det troligen inte fråga om ett köprättsligt fel, särskilt eftersom bilen godkändes vid en besiktning samband med leveransen. Kunden har bevisbördan för att det är ett fel, det vill säga mer än normalt slitage. Som jag ser det, finns här två alternativ (lite beroende på avståendet mellan er):
Antingen vänder sig kunden till en verkstad för att få bevisat att det föreligger ett fel och får då initialt stå för felsökningen. Bedömer verkstaden att orsaken och behovet av reparationen grundar sig i något som är mer än normalt slitage (trots allt ändå ett fel av trafiksäkerhetskaraktär), så får ni stå för felsökningen och/eller reparationen.
Eller så tar ni in bilen och kan kanske då själva vid provkörning/felsökning konstatera att det är fråga om något som kan betecknas som normalt slitage.
David Norrbohm

Tillbaka