ALLA ÅF-AVTAL FÖR STELLANTIS-MÄRKEN SÄGS UPP I HELA EUROPA
Stellantis ska göra om hela sitt åf-nät i Europa och fokusera mer på flermärkesförsäljning och internetförsäljning. Alla återförsäljaravtal för samtliga 14 märken sägs upp med en uppsägningstid på två år.
– Vi informerade återförsäljarna i går, 19 maj, om att avtalen kommer sägas upp, säger Maria Johansson, PR-chef Stellantis Sweden.
– Branschen genomgår stora förändringar med miljökrav och elektrifiering som kräver stora investeringar och vi behöver stå redo för de förändringar som förväntas ske när gruppundantaget uppdateras 2023. Samtidigt har konsumenternas köpbeteende förändras och vi behöver anpassa oss till att kunna erbjuda den bästa servicen för våra kunder, säger Maria Johansson.
På de stora marknaderna kommer avtalen att sägas upp från och med 31/5. Sverige betraktas som en mindre marknad, liksom Norge och Danmark, och besked om datum för uppsägning kommer.
– I Sverige och andra mindre marknader, där det även finns privata aktörer, kommer vi återkomma med mer information om tidpunkten för uppsägning, men avtalen kommer sägas upp, säger Maria Johansson.
I Sverige drabbas bland andra återförsäljarna för Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Abarth, Alfa Romeo och Jeep.
Steget är det första för att effektivisera och spara pengar inom Stellantis-gruppen efter sammanslagningen av FCA (Fiat Chrysler Automobiles) och PSA Group.
Innebär koncentrationen på flermarknadsförsäljning att Stellantis i framtiden bara kommer att acceptera ÅF som hanterar Stellantis egna märken?
– Vi kommenterar inget kring detta, men fokuseringen till flermärkesförsäljningen ska ses som en möjlighet. Stellantis har 14 varumärken, säger Maria Johansson.
Tavares har gett sina märken tio år på sig att genomföra en affärsplan.
Lobbygruppen Cecra kommer att följa organisationsförändringarna noggrant.
Cecra noterade att uppsägningen av kontrakten kommer mindre än två månader efter att den övre konkurrensdomstolen i Österrike kritiserade Peugeotimportören efter att ha låtit återförsäljarens ersättning styras av betyget i kundnöjdhet.
I ett pressmeddelande skriver Cecra att domslutet liksom det nya gruppundantaget kommer att påverka distributionsmodellen mellan tillverkare och återförsäljare efter juni 2023.
Erik Fröström, ÅFF för Fiat och Fiat Professional, berättar att FCA hade möte med samtliga sina ÅF i Sverige under gårdagen angående att avtalen sägs upp.
– Motiveringen som gavs var att Stellantis vill se över distributionsmodellen främst beroende på den snabba utvecklingen av bilmarknaden. Från ÅFF kommer vi att hålla tät dialog med generalagenten och återförsäljarna för att informera allt eftersom ny information finns, säger Erik Fröström.
Beslutet slog ned som en bomb i hela Europa. I England blev återförsäljarorganisationerna chockade när det meddelades att alla avtal sades upp med två års uppsägning. Stellantis nationella chef i England meddelade att ÅF där får besked i juli om huruvida Stellantis ska behålla sina franchise-ÅF.
Text Maria Eriksson
I decennier har ÅF och GA, hatat varandra och ingen har med kraft kunnat skapa en vettig dialog mellan dessa parter. Efter varje sammanträffande så har man nonchalerat denna s.k. ”hatkärlek”, som båda parter uttryckt det. Men ingen har varit benägen att gjort nå´t konkret åt problemet, så nu sitter ÅF o dess medlemmar där, med ”byxorna nere” med en elstolpe i ena örat o en mobil idet andra, insnörda med ett gigantiskt ”nät” över hela skallen!!…
F.d ”fordonsinformatör”
hur påverkas Peugeot’s ÅF av detta? Det är väl KW Bruun som är importör för dem…
kw brun blir naturlgtvis uppsagda.
bilarna skall säljas på nätet.
på detta sätt får dom ju behålla hela marginalen själv.