Extra: Storhandlare går i konkurs

Nu börjar det ekonomiska läget slå igenom ordentligt hos bilhandlarna.

I förra veckan meddelades att Arlandastad bil, en stor handlare med nybyggd hall, försätter sig själva i konkurs.
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, berättar att orsaken är att de sitter med stora kostnader.
– De är en av de modernaste Peugeot/Citroën-handlarna i Sverige med fullt möbel- och arkitekturkoncept. Importören kräver att de har full utställningshall och komplett demobilspark, men enligt en representant för Arlandastad bil finns det inget intresse för de bilar de har och inga leveranser av de intressanta bilar som kunderna vill ha.Till och med elbilarna har tvärstannat efter 8 november, de såldes genom privatleasing, vilket har mycket begränsad efterfrågan i dag.
– Kostnaderna för bilprogrammet är för höga i förhållande till de intäkter som begagnat och servicemarknad genererar. De sitter fast i kontraktet i minst åtta månader till, så de har valt att själva begära sig i konkurs då den ekonomiska kalkylen inte går att få ihop.
Bilden av kraftigt minskad efterfrågan delas av konkursförvaltaren Leonardo Merino.
– Bilköp står generellt inte högt på agendan just nu med elkris och krig, och Arlandastad bil har förlitat sig mycket på nybilsförsäljning vilket är svårt när inga eller få bilar finns att leverera. Den slopade elbilsbonusen blev ytterligare en spik i kistan samtidigt som man har varit framtung med investeringskostnader för den nya hallen, och nu har man kommit till ett läge där man inte kan lägga in mer egna pengar.
Nu är planen att försöka överlåta rörelsen och i fredags gick anbudsunderlag ut. Några intressenter har hört av sig, berättar Leonardo Merino.
– Det finns två skäl att överlåta rörelser: dels får man in mer pengar i konkursboet jämfört med att sälja de ingående delarna styckvis, dels främjar man sysselsättningen – de nya ägarna behöver ju personal för att driva företaget och då brukar man anlita den befintliga personalen.
Om en ny ägare dyker upp och hyresvärden godkänner denne som hyresgäst kan det alltså fortsätta säljas bilar i Arlandastad.

Nella Bergström

5 Kommentarer

Peter Stenberg

Tråkigt för denna handlare, men denna GA har ju varit ”på tapeten” under ett antal år såsom vara en av de mest ”tondöva” för åf’s villkor och uppställda krav..
Borde ju finnas ett gemensamt intresse av att både GA och åf mår bra, kan man tycka, men tyvärr verkar det inte så..

Svara
Peder Tallberger

Ja tyvärr , men den här branschen utvecklas till att den med mest egna och inte lånade pengar vinner , sen är nästa fråga vad man vinner ?? Finns ju inga rejäla vinster som förr i tiden .

Svara
Staffan Åkesson

Instämmer med tidigare inlägg, affärsmodellen är fruktansvärd och de som inte lämnar KWB kommer gå samma öde till mötes. Att återförsäljarna fortsatt köper deras strategi är anmärkningsvärt, ställ om, tänk rätt och lämna!

Svara
kurt landin

Tråkigt men blir lätt så när de knappt har några marginaler på bilarna och bilprogrammet är extremt dyrt. Omsättningen blir ju därav noll.. Många bolag med fler märken än de från denna generalagent lär nog snart se över om de ens är värt att ha kvar märkena.

Svara
Jürgen van der Hauser

Tråkigt och jag lider med företagaren. Tyvärr så är det så att vara återförsäljare av de KW Bruun importerade märkena. Höga krav, orimligt höga kostnader ihop med för dålig intjäning och total avsaknad av stöd från GA kan bara bana väg för ett slut. Beklagar att det slutade såhär men tyvärr så kommer det nog sluta på samma sätt för fler handlare som representerar märken som Citroen, Opel, DS, Peugeot m.fl. Hoppas att ägarna hittar en bra lösning för alla inblandade.

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar