Försäkringssamarbete för digitala bilköp

Pandemin har skapat en e-handelsexplosion, även inom bilköp. Nu ingår If och Wayke ett nära samarbete för att utveckla och underlätta de digitala bilköpem.

Under första kvartalet i år växte den svenska e-handeln med 50 procent och under andra kvartalet med 16 procent enligt E-barometern. Nätköp av bilar har ökat betydligt mer än så: från endast ett fåtal vid coronautbrottet till 1 800 det senaste året.

Försäkring har varit en av de största utmaningarna för de digitala köpen enligt Sofia Forsling, partnerchef på Wayke, och nu ska de och If tillsammans vidareutveckla köpen genom att direkt i köpflödet för bilen kunna erbjuda kunden en försäkringslösning.

– Konsumenterna är fortfarande mer redo att köpa bil digitalt än vad handeln är att sälja, men pandemin har gjort att bilhandlarna snabbt utvecklar sina digitala tjänster vilket behövs då kundernas tålamod är kort framför datorn, säger Sofia Forsling i ett pressmeddelande.

If samarbetar redan med bilhandeln gällande försäkringar i samband med bilköpet i bilhallen och konsumenterna ska nu kunna få samma lösning när de köper en bil på nätet av återförsäljaren, enligt Andreas Hörberg på If.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar