Framtiden är här

Allt fler kan tänka sig att köpa sin nästa bil digitalt, och gör det också. Flera studier visar att ett skifte är på gång. Vi har redan skrivit om Waykes studie, men den är inte ensam.

När det gäller nybilsköp har den fysiska bilhallen fortfarande stor betydelse, men den minskar snabbt. 74 procent av världens konsumenterna vill fortfarande göra köpet i en fysisk bilhall, enligt en studie av KPMG. I Sverige är dock motsvarande siffra 47 procent, enligt undersökningen. Det innebär kanske att bilhallarna håller på att tappa sin traditionella roll.

I en amerikansk studie som Upplands motor har fångat upp sade 52 procent av kunderna att de var oroliga och obekväma hos bilhandlare. Många konsumenter vill hellre göra egna efterforskningar inför bilköpet, vilket är lättare än någonsin. På Youtube kan man följa med i bilen när influerare och bilexperter testar nya modeller, på forum kan man läsa sig till detaljer om de flesta bilar. Och ny teknik som virtuell verklighet kommer att göra det lättare att provköra långt fler bilmodeller än vad som är möjligt i den vanliga världen.

Som bilhandlare bör man börja bereda sig på ändrade köpmönster och fundera på hur man bäst möter kundernas önskemål.
På Singles day, en amerikansk köpfest som har spritt sig till andra delar av världen, beställdes 38 000 bilar via nätet på 24 timmar, 158 procent fler än året innan. Framtiden är redan här. 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *