Fusionen PSA och FCA

Nu har den sedan tidigare annonserade jättefusionen mellan franska PSA-koncernen (Peugeot, Citroen, DS och Opel/Vauxhall) och italiensk-amerikanska FCA-gruppen (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Chrysler, Dodge, RAM, Ferrari och Maserati) fått grönt ljus av företagens respektive styrelser.

Det handlar om en affär på ca 50 miljarder US-dollar (uppemot 500 miljarder kronor), som inte väntas vara helt färdig förrän en bit in på år 2021.
Nuvarande PSA-chefen får ett förordnande som vd för de närmaste fem åren, medan FCA:s huvudägare John Elkann (en medlem av Fiat-familjen Agnelli) blir styrelseordförande för det nya, ännu inte namngivna bolaget.
Familjen Peugeot köper också en större aktiepost av sin tidigare kinesiska samarbetspartner Dongfeng, som därmed minskar sitt ägande i PSA från idag 12,2 procent till 4,5 procent.
Kombinationen PSA-FCA blir världens fjärde största fordonstillverkare efter VW, Toyota och Hyundai och blir därmed marginellt större än ”femman” General Motors.
I dagsläget har PSA cirka 211 000 anställda och FCA cirka 199 000, som tillverkar cirka 3,9 miljoner respektive cirka 4,8 miljoner fordon per år.
Besparingseffekterna av fusionen uppskattas bli ca 3,7 miljarder Euro (cirkaa 40 miljarder kronor) per år.
/Peter Lorin

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar