Återförsäljarnät krymper

Honda är en märkessfär där antalet svenska återförsäljare kraftigt har bantats. Nu avslöjas också att Renault vill krympa antalet handlare från 107 till 60–80.

Leif HolminSamtliga återförsäljarkontrakt i Renaultsfären är på väg att sägas upp med tolv månaders varsel, enligt Volvo- och Renaulthandlarföreningens (VHF) varumärkeschef Leif Holmin.
– Nyheten avslöjades på en vd-konferens i Knivsta 22 september. Uppsägningen avser försäljning av nya Renault och Dacia, medan verkstäderna lämnas oberörda. Renault Nordic kommer enligt egen uppgift att under de kommande två månaderna träffa samtliga återförsäljare för diskussioner, berättar Leif Holmin (bilden tv) för Motorbranschen.
– Anledningen är att Renault Nordic vill skynda på en eskaleringsprocess som de påbörjade för drygt ett år sedan, där de vill minska antalet försäljningsställena för Renault och Dacia från nuvarande 107 till mellan 60 och 80.
– Sannolikt vill de också minska antalet kontrakterade återförsäljare, men de ger i dag ingen siffra på detta. Siktet är troligen inställt på de återförsäljare som inte når lönsamhet och uppställda mål. Från Volvo- och Renaulthandlarföreningen har vi ingen annan inställning än att flertalet av de nuvarande återförsäljarna också kommer att erbjudas nya kontrakt, säger Leif Holmin.
För att de återförsäljare som inte erbjuds kontrakt är nog inte sannolikheten så stor att de på sikt ska kunna fortsätta att driva verkstäder i samma omfattning som i dag.

Hondahandlarna i Sverige fortsätter också att minska. Tidigare i år upphörde den mångåriga Honda-återförsäljaren Bilforum i Örebro med det japanska märket, men fortsätter dock som serviceverkstad. Närmaste återförsäljare för Honda från Örebros horisont finns numera i Karlstad hos B&T Bil, som även representerar Subaru, och i Götene i norra Västergötland hos Åkessons Bil, 100 respektive 130 kilometer från Örebro.
– Det är naturligtvis med viss oro som vi ser nedgången i antalet märkeshandlare. Samtidigt får vi ha klart för oss att detta är en anpassning till marknadsläge, kundbeteende och biltillgång som till en del kan hänföras till bränslestandarden Cafe och deras konsekvenser, kommenterar Per Ihse (bilden tv) vid Hondas återförsäljarförening.

– Honda har en långsiktig plan och i den anges inte bara högre försäljningsvolymer utan även planer på en utökning av återförsäljarnätet. Kraven på återförsäljarna har ökat på samma sätt som inom många märken, konstaterar Ihse och säger att märkesföreningen principiellt inte har något emot att återförsäljarna får krav på enhetlighet och kvalitet enligt europeiska normer.
– Det som kan diskuteras på lokal handlarnivå är kostnadsmässig rimlighet, sett mot befintlig försäljning och lönsamhet. Det kan upplevas som ett problem och vi hade välkomnat en smidigare och mer ekonomisk anpassning till kraven, sammanfattar Per Ihse.

Hos Honda Motor Europes svenska generalagent berättar marknads- och pr-chefen Carola Larsson (bilden tv) att cirka 35 procent av det svenska återförsäljarnätet sades upp i december 2017 med två års uppsägningstid.
– De uppsagda slutade sista december 2019, så vi gick in i 2020 med 20 återförsäljare plus 20 fristående verkstäder. Anledningen till reduceringen av återförsäljare var att få balans mellan försäljningsvolym Cafe-kraven och volym per återförsäljare. Ovanpå detta har vi covid-19, som naturligtvis påverkat försäljningen, men ingen återförsäljare har så här långt gått i konkurs och situationen är stabil, säger Carola Larsson
– Efter detta har vi inte några förändringar i nätverket. Vi jobbar nu med att tillsätta en till två nya återförsäljare i distrikt med hög potential, och vi har också en som har gjort en omfattande utbyggnad av sin anläggning, ER Bil i Nässjö, avslutar Carola Larsson.

/Peter Lorin

 

 

Läs om framtidens minibussen för tiden efter corona

Läs brittiska bilhandeln tror på begagnat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar