Här är vinnarna i GA-enkäten!

Äntligen är det dags för resultaten i årets GA-enkät! I år möbleras prispallen om en smula, då förstaplatsen intas av förra årets tvåa Subaru. På andra plats ligger 2021 års vinnare Isuzu och Kia behåller sin tredjeplats.

Under tabellerna kan du läsa en intervju med vinnaren Subaru, och i tidningen som kommer ut efter helgen finns fler intervjuer, analyser och listor.

Personbilar

Placering Förra årets placering
1.    Subaru 2
2.    Isuzu 1
3.    Kia 3
4.    Audi 5
5.    Mercedes TRP 11
6.    Suzuki 14
7.    Mercedes PB 6
8.    VW PB 4
9.    BMW 8
10.  Skoda 9
11.  VW TRP 12
12.  Mazda 7
13.  Hyundai 15
14.  Volvo PB 18
15.  Seat 10
16.  Toyota 16
17.  Lexus 21
18. Nissan 13
19. Honda 20
20.  Renault 23
21.  Peugeot 26
22. Opel 27
23. Ford 22
24.  Citroën 25
25.  Fiat 19
26.  Fiat Prof 24
Mitsubishi fick för få svar och är inte med i år.

Tunga lastbilar

Mercedes som åkte ur sist kommer i år igen med råge. 
Placering Förra årets placering
Mercedes
Scania 1
Volvo LV 2

 

VINNARINTERVJUN!
Intervju med Subaru, årets vinnare

Äntligen bäst!

Så kan den ständiga tvåan Subaru slutligen sola sig överst på prispallen. Detta samma år som märkets första elbil Solterra ska lanseras. Som återförsäljarna har längtat!

Sedan GA-enkäten började 1995 har Subaru haft fem andraplaceringar, fyra tredjeplatser  och tre fjärdeplatser, och Subarus gäng har vant sig vid att vara ”nästan framme”. Förra året fick de se sig bli slagna av kollegan Isuzu. I år tar de revansch.

– Jag är mest nöjd att vi under ett svårt och turbulent år har lyckats hantera de problem som uppkommit och att vi var tidigt ute med information för att hjälpa våra återförsäljare så gott vi kunnat, säger Filip Frennby, varumärkesdirektör Subaru.

Det är inga stora överraskningar i årets resultat. Frennby blir mest förvånad över att Subaru tappar lite i frågan om varumärkesbyggandet, eftersom en stor del av marknadsföringen faktiskt fokuserats på just det.

Återförsäljarna ger toppenbetyg för support och kontakt, affärsvillkor, garantihantering och bonussystem. Tummen upp ger de även för importörens tillgänglighet, snabba svar och att de lever upp till givna löften.

– Jag tror att vi är väldigt engagerade eftersom vi är ett så litet arbetslag. Återförsäljarna känner oss allihopa och vi vill att deras affärer ska gå bra. Det gör även slutkunderna nöjda, säger Filip Frennby.

Året som gått har innehållit mycket utbildning kring kampanjer, affärsvillkor, marknadsföring och produkter. Utbildningarna utgörs till stor del av filmer som produceras i den egna bildstudion och Filip Frennby är en av flera presentatörer i filmerna.

Lite gnissel var det när ett nytt affärssystem skulle implementeras på eftermarknaden i fjol, något som störde hanteringen av reservdelar och tillbehör i importörens lager i samma hus som kontoret. Under sommaren kommer samma system att implementeras för bilförsäljningen.

Visst har Subaru kunnat erbjuda miljövänliga alternativ till elbilar med etanolkonvertering av deras bensinbilar, men nu kommer ändå den efterlängtade elbilen Solterra. Frennby utlovar typiska ”Subaru-kvaliteter”, vilket beskrivs som hög framkomlighet, praktiskt användbar, förtroendegivande att köra och pålitlig.

Den ska vara stor som en Forester, ha känslan som en Outback och vara utrustad med symmetrisk fyrhjulsdrift med två elmotorer mellan fram- och bakhjul.

– Solterran kommer att bli viktig för framtiden. Det är vår första helt eldrivna bil. Subaru har legat lite efter i elektrifieringen och återförsäljarna har fått vänta, men nu börjar vår elektriska resa, säger Frennby entusiastiskt.

Fler elbilsprodukter är på gång, men mer vill han inte säga. Han ser fast besluten ut att inte behöva parkera om bilen till nästa år.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar