Håll hårt i kunden

Midland har räknat ut värdet på en ny kund. Vanligtvis är hen värd från 1 500 kronor i ren servicemarginal per år. En verkstad behåller i genomsnitt sina kunder i cirka fyra år, många längre än så. Det totala värdet av en ny kund är från 6 000 kronor i ren marginal. Lägger man till reparationer och andra arbeten, exempelvis glas, däck och skador kan marginalen bli väsentligt högre. Studier hos en typverkstad i Göteborg visade 2019 att genomsnittsförsäljningen totalt per verkstadskund låg på 5 700 kronor per år.

Det är ofta lättare att behålla en befintlig kund än att locka nya, så håll hårt i de kunder ni har och var rädd om de nya.

Några klassiska knep för att behålla sina kunder:

  1. Leverera kundnytta, det vill säga ge det som kunden behöver, och gärna det den inte visste att den behövde. Det kan vara ett erbjuda hämtning och lämning av bilen, att svänga förbi besiktningen och ombesiktiga åt kunden efter reparation, att bjuda på något extra…. och glöm inte att belöna trogna kunder med något litet ibland.
  2. Var tillgänglig, kommunikativ och tydlig. Svara snabbt på förfrågningar, ring tillbaka, återkom med besked.
  3. Håll löften och lova inget du inte kan hålla.
  4. Var lite personlig, snarare än ständigt professionell och sval. Lägg någon detalj om kunden eller kundens bil på minnet och referera till den vid ett senare tillfälle.
  5. Se klagomål som ett sätt att bli bättre, snarare än som jobbigt gnäll. Hantera dem snabbt och trevligt. En missnöjd kund kan rasera stora delar av ert goda rykte, så se upp.
  6. Påminn ibland kunderna om att du finns. Skicka ett vykort, en lott, en hälsning, en rabattcheck. På så vis kommer du först upp i tankarna när det är dags för bilköp, service eller reparation.
  7. Skapa lojalitetsprogram där alla medlemmar får rabatt/bjuds på något då och då.
  8. Visa kunskapen ni har på firman. Lotsa kunden till rätt beslut, stötta och ge råd.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *