Hårdare krav avspeglas i enkäten

Scania tog hem priset på tunga sidan i GA-enkäten.

 

I år var det bara två märken i lastbilsklassen då Mercedes lastbilar har tvingats kasta in handduken på grund av för få enkätsvar. Trekejsarslaget förvandlades till en tvekamp som var oviss in i det sista, men där Scania drog det längsta strået. David Källsäter, vd för Scania Sverige, är nöjd.

– Jag tycker vi har behållit stabilitet i relationer och generella betyg trots att det har varit en pandemi under året. Jag är även nöjd med de ökade betygen inom lastbilsförsäljning där vi nu tillsammans med återförsäljarna infört mer systematik och struktur. Men sedan behöver vi studera enkäten bättre för att bättre förstå resultatet och vad vi ska fokusera på att förbättra, säger han.

Fjolåret innebar utmaningar som för alla andra pandemiåret 2020. Kommersiellt blev året för Scania bra och återförsäljarna sålde fler lastbilar 2020 jämfört med 2019, trots pandemin, och Scania blev marknadsledare för andra året i rad. Under fjolåret och början av innevarande år stakades vägen in i framtidens affär ut där hållbara transportlösningar inklusive elektrifiering är centrala delar. En analys av enkätsvaren visar att kåren är splittrad, på många frågor får generalagenten både lägsta och högsta betyg från handlarna.

Mycket i enkäten är stabilt, det gäller inte minst på områden som lyhördhetsfrågor, garantier, reservdelar och tillbehör, där betygen är goda. Som en röd tråd går annars missnöjet med försäljning av tjänster och service i olika former.

– Vi behöver jobba mer med de frågorna, det är något vi tar med oss, säger han.

Återförsäljarna är mer nöjda med företagsledningen när det gäller försäljning av lastbilar medan betyget på servicemarknaden hamnar en bit under tre. David Källsäter tror att skillnaden i alla fall till viss del kan spåras till att Scania har ställt hårdare krav på återförsäljarna.

– Som återförsäljare måste man bygga egen kompetens och söka mer information på egen hand och kunna lösa fler problem själv. Det är effektivare i längden, säger han.

Återförsäljarna är desto mer nöjda med produkterna, både med att generalagenten har lastbilar som kunderna vill ha och att kvaliteten är konkurrenskraftig.

Text Niklas Aronsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar