I coronastormens öga

I dagsläget ser det ut som om orderingången bland MRF-handlarna har minskat 30 till 40 procent totalt sett. Varsel och korttidspermitteringar har börjat. Flera stänger på söndagar. Variationerna är dock stora mellan märken och regioner.

Det är det närmaste en överblick vi kommer via en enkät som MRF har skickat ut till sina medlemmar och som ännu inte är sammanställd. Men uppemot 40 procents nedgång är intrycket just nu.
– Mest på privatförsäljningen, konsumenterna håller i pengarna, säger MRF:s vd Tommy Letzén.
Nyregistreringarna av tunga fordon minskade med 39 procent i mars, av personbilar med 8,6 procent och var ännu så länge inte så påverkade av viruspandemin.

Hur ser det ut utanför MRF-ledet?
En av Sveriges största begagnathandlare, Ridddermark Bil, uppskattar också nedgången till närmare 40 procent. De preparerar en eventuellt större sättning på marknaden genom att stoppa uppköpen av bilar.
– Vi vill skydda vår likviditet och bygga en bra stridskassa. Den riskpremien är lägre än en eventuell bilbrist, säger Alexander Riddermark.

Alexander Riddermark.

Alla upplever minskad trafik i hallarna. Digitala sajter, motsatsen; tillströmningen till exempelvis Wayke har varit påfallande. Lagerbilar flyttas runt i Sverige. MRF har uppvaktat regeringen för att bilverkstäder ska klassas som samhällsnyttig verksamhet. Tillsammans med Bil Sweden har det vädjats till EU:s ministerråd att reservdelsproduktionen ska undantas från karantäner.
– Samtliga verksamheter inom transportsektorn klassas nu som samhällsnyttig service, deklarerar Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
– Men det krävs förstås lite formalia, arbetsgivaren på exempelvis bilverkstäder måste skriva ett intyg till arbetstagarna.

Marcus Dahlsten. /Foto Lena Engstrand

För MAF-anslutna företag har Transportföretagen en jourtelefon, 08-762 71 71, bemannad med tio personer. Mycket info finns också på deras webbplatser:
MRF har aktuell coronainformation här:

Samtalen till MAF handlar mestadels om korttidspermitteringssystemet, arbetsbrist och hur man agerar vid arbetsbrist.
Transportföretagen, med många transportslag, har lobbat hårt och hoppas inom kort att permitteringsstödet ska täcka hundra procent av bortfallet och att små företag ska kunna få kontantstöd och lån utan ockerräntor.
– Sedan kommer det att behövas ett återhämtningspaket, säger Marcus Dahlsten.

Hjälpen från generalagenterna skiftar. Några har bildat krisgrupper, sänker volymmålen, förpackat individuella stöttningspaket. Seats GA har skapat ”ringlistor” över kunder med snart utgående leasingkontrakt bland annat.

Från Ford hör vi att generalagenten bidrar med 945 kronor per bil om verkstäderna bidrar med det här: Videoinspelar tilläggsarbeten, erbjuder hämta- och lämnservice samt tvättar kundbilarna.

Det här har VW personbilar hittills gjort:
o Förlängt kredittiden för nya och begagnade bilar.
o Garanterat vissa bonusar.
o Pausat …
… standardrevisionerna
… garantirevisionerna
… mystery shopping
… verkstadstesterna
… kontroller av demobilar
… kraven på ”på-plats-utbildningar”

– Ytterligare lättnader diskuteras. I detta är vi tillsammans och vi ska ta oss igenom detta tillsammans, tillkännager Jan Bergh, chef för återförsäljarutveckling.

/Ing-Cathrin Nilsson

Så har fordonsproduktionen i EU minskat!
På biltillverkarorganisationen Aceas webbplats ges dessa översikter från läget 30 april:


Bilden ovan avser EU-produktionen som minskat med minst 1 231 038 fordon så här långt. Siffran innefattar personbilar, lastbilar, transportbilar och bussar. Siffrorna i kartan visar vilken påverkan som coronaviruset har på produktionen av fordon i vardera 27 EU-länder plus Storbritannien.
Hittills har fabrikerna varit nedstängda i snitt 16 arbetsdagar. Om fabrikerna hålls stängda längre än så ökar produktionsbortfallet.


Bilden ovan illustrerar virusets påverkan i olika länder. För hela EU plus Storbritannien har mer än en miljon anställda påverkats av krisen och man räknar med ett totalt produktionsbortfall på 1,2 miljoner fordon.
För Sveriges del innebär det att minst 67 000 anställda är påverkade av krisen. Sveriges del av bortfallet av antalet fordon är 18 253 fordon.
Därmed är Sverige ett av de länder där anställda drabbas mest efter Tyskland, Frankrike och Italien. Tyskland är ett utan jämförelse det land som drabbas hårdast av att fabrikerna är stängda med 568 518 berörda anställda och 349 287 fordonsbortfall.
Kartorna uppdateras av Acea en gång i veckan som ett verktyg att följa hur coronakrisen påverkar fordonsindustrin.

/Maria Eriksson

Läs Anders Parments krönika ”Det blir inte som vanligt igen”

Läs mer: Stora skillnader på serviceverkstäder i landet

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar