Vi har tidigare skrivit om att bilhandlare och konsumenter kan få problem den 1 januari 2028, när 2G- och 3G-nätet stängs. Denna äldre teknik finns i bilarnas nödsamtalssystem; e-call, och när näten läggs ner kommer e-call inte att fungera. Förut har det framhållits att bilarna därmed inte kommer att godkännas vid besiktning. Två olika instanser bestämmer motstridiga saker i frågan: Post och telestyrelsen har godkänt att näten läggs ner och EU kräver samtidigt att e-call skall baseras just på gammal 2G- och 3G-teknik. Därför tillverkas än i dag bilar med denna teknik, trots att man vet att den blir obrukbar inom kort.
Konsumentverket har slagit fast att vi i branschen måste bli tydligare på att informera om att e-call kan sluta fungera. MRF har samtidigt uppmärksammat att informationen om vilka fordon som faktiskt drabbas är svår att få från tillverkarna.
I avvaktan på korrekt information råder MRF alla medlemmar att i VDN ange att bilens e-call kan sluta fungera från och med 1 januari 2028.
Samtidigt kommer tillverkarna troligen att råda bot på dilemmat genom att skicka ut en mjukvaru- eller hårdvaruuppdatering, vilket verkstäderna i så fall får hantera, men det är inte säkert att det går att lösa problemet på alla bilar. I de fall det inte går verkar det just nu som att bilarna inte kommer att bli underkända vid besiktning. MRF och Mobility Sweden följer frågan noggrant.
Kommentera