Lönsamma lastbilar

Samarbete, ett eget finansbolag och begränsad konkurrens i en mycket expansiv region. Det är några anledningar till framgången för Norrlands bil Tunga fordon.

Text Anders Parment

Foto Paulina Holmgren

 

På tunga sidan toppas lönsamhetslistan i år av Norrlands bil Tunga fordon, som finns i Arvidsjaur, Gällivare, Kiruna, Luleå, Malå, Piteå och Skellefteå. På samma orter – med undantag för Gällivare – finns också personbilar med VW-gruppens märken.

Med lång tradition, gedigen kompetens och stark lokal närvaro, samt Scanias produkter, överraskar det knappast att verksamheten rullar på. Men att vara det mest lönsamma lastbilsföretaget imponerar, så vad är hemligheten?

Anders Saalo är vd för lastbilsbolaget och har varit 21 år på Norrlands bil.

– Vi har grymt kundfokus, grymt bra medarbetare och en stark kultur som bär de här sakerna. Kulturen skapar driv. De som är bra blir jättebra, och de som behöver utveckling utvecklas.

En sådan kultur är både effektiv och attraktiv. Det gäller bara att komma dit – för Norrlands bil har det inneburit såväl förvärv som arbete med avdelningstänkande och omställning inför framtiden.

Företaget har lyckats kombinera tillväxt med god lönsamhet – något som visat sig svårt.

– Vi har vuxit rejält de senaste tio åren, i dag omsätter koncernen ungefär 1,5 miljarder. Reservdelar är väldigt starkt, vi har hög omsättning där vilket ökar lönsamheten. Vi har nästan dubbelt så stor distriktsprocent gällande delar som för lastbilar.

Nya anläggningar i Kiruna och Gällivare har byggts, verkstaden i Gällivare var den första helt ny Scania-verkstaden i Sverige sedan 1960-talet.

Inom tunga fordon handlar företag mest av varandra, och både åkerier och lastbilsverkstäder tänker i termer av timmar, kronor och kilometer. Det gör det lättare än inom personbil, där informationsasymmetrierna är stora, kunder har ofta ingen riktig koll på vad de köper.

Men Norrlands bil tar ett steg längre, bortom relationen mellan åkeriet och verkstan.

– Vi vill ha samarbete, där vi tillsammans hjälper kundens kund. Vi är en del i värdekedjan och det är ett ömsesidigt förtroende. Det handlar om respekt där inte bara en part tjänar pengar, hela kedjan måste må bra.

Och det gör den – i alla fall för Scania och Volvo. Mercedes, MAN och DAF är starka produkter. Men i fjol tappade de, sju av åtta tunga nya lastbilar var Scania (45,3 procent marknadsandel) eller Volvo (42,2). Det finns få marknader över huvud taget där två aktörer är så dominerande.

 

En förklaring är de unika servicenät som Scania och Volvo har byggt upp. Med Norrlands bils etablering i Gällivare blir det ännu finmaskigare. Norrlands bil – och andra Scania-ÅF – är viktiga inte bara för kundernas varuvärdekedjor, utan också för tillverkarens.

Förutsättningarna är goda i Norrland, med begränsad konkurrens från allbilsverkstäder. Samtidigt har många av Norrlands bils kunder egna verkstäder och köper till viss del reservdelar.

Serviceavtal var det få som köpte för ett par decennier sedan, i dag är det i praktiken obligatoriskt. Här har Norrlands bil anammat en idé som sänker tröskeln för att teckna avtalet.

– Vi skriver tillsvidareavtal, är kunden inte nöjd kan avtalet sägas upp direkt. Det ger trygghet.

Åkerier har konsoliderats och är i dag både större och proffsigare gällande inköp och förvaltning, men kundkontakten ser likadan ut, menar Anders Saalo.

– Det är få enbilsåkare i dag, man har ofta 10 till 15 bilar, men det är ändå samma person som driver det och som du pratar med.

Samtidigt agerar större åkerier mer efter kostnadskontroll och mindre efter relationer som skapats – särskilt i offentliga upphandlingar.

– När Piteå kommun gjorde en upphandling på bussar, slutade det med att de beställde kinesiska elbussar, så man måste man ta konkurrensen på allvar.

Kundfokus, bra sammanhållning och bra samarbete mellan avdelningar är hörnstenar i kulturen på Norrlands bil Tunga fordon. Det handlar om att låta var och en bära sina kostnader, att ha god dialog mellan avdelningar och samtidigt ge interna rabatter så att man inte ska behöva gå utanför huset för att få ihop en kalkyl.

En del av helhetslösningen är ett eget finansbolag – Norrlands bil mobilitet och finans – som startades i början av året. Inte för att Scania finans inte fungerar, utan för att konkurrensen är tuff.

– Man kan tro att man kan ta mer betalt för räntan här, men det är nästan högre i storstäderna, vi har mycket konkurrens med husbankerna. Lastbilar är en stor affär och vill man ha kunden måste vi ha bra villkor. Att ha eget finansbolag är ett jättebra känslospröt ut mot marknaden. Vi tar kreditrisken, men kundförlusterna är få. Skulle kunden få problem blir allt bättre om det hanteras tidigt. En del av vår kultur är att fånga upp sådant tidigt.

Pandemin har Norrlands bil inte känt av vad gäller efterfrågan – men väl på utbudssidan. För första gången på länge har det varit brist på nya fordon och långa leveranstider. Det har fått andra effekter som höga andrahandsvärden och att utländska konkurrenter inte är lika aktiva, de har inte tillräckligt med fordon att trycka ut på marknader där de är relativt små. Hög efterfrågan och litet utbud är en ovanlig situation, så frågan är hur stor en normalmarknad egentligen är. Anders Saalo tror på nytt rekord.

– Nu har vi en stor orderstock och får vi ut allt på marknaden blir nog 2022 ett nytt rekordår.

De många satsningar som gjorts, både från inhemska och utländska aktörer, vitaliserar Norrlands näringsliv och ökar efterfrågan på arbetskraft, varor och lastbilar.

– Oavsett om det blir nedgång i konjunkturen eller inte ser vi fantastiska satsningar här uppe i norr med Northvolt i Skellefteå, Boden med nytt stålverk, LKAB som ska ställa om till koldioxidfritt och satsa 400 miljarder.

Marknadsutsikterna är alltså goda och expansionen i Norrland driver på elektrifieringen. Northvolt har sedan 2018 ett samarbete med Scania om att kommersialisera batteriteknik för tunga fordon.

Anders är inte så orolig för servicemarknaden med elektrifierade fordon.

– Det blir helt andra krav, till och med jag måste gå utbildningen för att få elgodkännande. Det blir ett helt annat säkerhetstänk, och det är bra. Det är visserligen skillnad på försäljning och verkstad, men alla pratar om att allt blir så avancerat, jag tror på att vi ska göra det enkelt. Att speca en ellastbil är inte annorlunda än att speca en R770 med V8.

Anders Saalo är inte heller orolig för logistiken och användningen av elfordon.

– Våra kunder är duktiga på logistik och planerar var de ska ladda. Det är inte så annorlunda mot att tanka. Vi har gasfordon, och för gas är infrastrukturen tunn, men de planerar och löser det. Sedan är det klart att diesel kommer att vara ett huvudbränsle lång tid framöver.

Den största utmaningen gällande elektrifieringen tycker han är laddinfrastrukturen, men även här lyfter han fram samarbetet med kunderna.

– Vi är nära kunden och skapar elektrifieringen tillsammans. Vi kan fundera och planera hur mycket vi vill, det enda vi vet är att det inte blir som vi trott. Det är det som är så kul med den här branschen, det är hela tiden nånting nytt.

 

Fakta

Norrlands bil Tunga fordon

Grundat 1944 i Skellefteå
Omsättning lastbilsbolaget (2020) 423 milj kr
Vinst (2020) 35,1 milj kr
Vinstmarginal: 8,1%
Vd: Anders Saalo
Antal medarbetare: ca 100
Omsättning koncernen: ca 1,5 miljarder kr
I koncernen finns förutom lastbilar och personbil ett fastighetsbolag/administrationsbolag och ett finansbolag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar