Lynk & Co:s sjösätter nytt koncept

Genom att locka med klubbmedlemskap och månadsabonnemang av bil hoppas det kinesiska bilmärket Lynk & Co bidra till ett nytt sätt att sälja bilanvändande på där återförsäljare bara används för att utföra service.

 Jag har själv jobbat på en återförsäljare så jag vet att många gör ett fantastiskt jobb, men numera är den digitala köpprocessen fragmenterad så kunden får olika upplevelser om de besöker en återförsäljares eller en biltillverkares hemsida, säger David Green, chief digital officer på Lynk & Co.
Lynk & Co är ett jointventure mellan Volvo Cars company och två olika Geelyföretag, där VCC äger 30 procent. Bilarna är framtagna i fyra modeller: 01, 02, 03 och 05. Modell 04 finns inte eftersom 4 är ett oturstal i Kina. Bilen är byggd på Volvo-plattformen av kommande XC40 och tekniken är framtagen med hjälp av Cevt, Geelys och Volvos gemensamma forsknings- och innovationscenter.

David Green

David Green.

Tillverkarens direktförsäljningsmodell erbjuder flera alternativ.
√ Prenumeration på bilen för 500 euro per månad. Då ingår försäkring, service och tillgång till bildelningsplattform. Kostnaden kan sänkas om kunden hyr ut bilen dagar de inte behöver den.
√ Som klubbmedlem kan kunden betala per timme. Bilen hittas genom bildelningsplattformen och nyckeln skickas digitalt via mobilen.
√ Det går att köpa bilen online eller offline på klubblokalen. Köp offline går, enligt David Green, inte att jämföra med en återförsäljares tjänster även om likheterna verkar många.

– Att köpa bilen offline på klubben innebär samma process som online, men med support. Vid klubben kommer det också finnas möjlighet att provköra bilarna, säger David Green.

Porträtt Janola Gustafson.

Janola Gustafson.

Bilarna är standardiserade. Det enda kunden kan välja är om bilen ska vara svart eller blå, el eller hybrid. Information om bilen samlas i ett digitalt moln.
Det kräver förstås att föraren godkänner att bilens information skickas till Lynk & Co, men enligt David Green kommer många fördelar med uppkopplingen som tillgång till streamingtjänster, kartor och möjlighet till support
Enligt David Green blir det troligtvis Volvohandlarna som ska sköta servicen av bilarna. Janola Gustafson, vd på Volvohandlarföreningen säger:
– Vi sitter just nu i förhandlingar för att bli deras partner på servicemarknaden, så som vi är auktoriserade servicepartner för Polestar. Efter den centrala förhandlingen är det återförsäljarna som tecknar de lokala avtalen, säger han.

Janola Gustafson tror att Lynk & Co har en stor utmaning med affärsmodellen.
– Att etablera ett nytt varumärke är mycket svårt och innebär stora utmaningar och ett långsiktigt jobb. Polestar hade draghjälp av Volvo, men Lynk har inte det på samma sätt, säger han.

Einar Gudmundsson

Einar Gudmundsson.

Volvohandlaren Einar Gudmundsson på Reimes Personvagnar i Halmstad är klar över sin åsikt.
– Jag är övertygad om att de inte lyckas utan proffsiga lokala aktörer, säger han.
Helst ser Lynk & Co att begagnade bilar säljs via deras egna plattform.
– Det blir enklare för kunderna om vi kan sälja via plattformen. Vi vill dels att de ska få det bästa priset samt att den nya ägaren får rätt support, men vill man sälja den själv är det förstås möjligt. Vårt fokus är att ta hand om bilen under dess livstid, säger David Green.
I förhandlingarna med Volvohandlarföreningen ingår inte frågan om begagnade bilar, men Janola Gustafson tror ändå att handlarna kan bli involverade i framtiden.
– Just nu har vi inget kontrakt angående nybilsförsäljning, men vi hoppas att det kan ändra sig. De vill testa sina affärsidéer med ägande mot månadskostnader först. Får de rätt är det så Lynk-kunderna vill äga sina bilar, om inte kommer de kanske att sälja bilarna hos våra återförsäljare, säger Janola Gustafson.

Den första klubblokalen öppnas i Amsterdam under hösten och den andra i Göteborg före årsskiftet. Där ska medlemmarna kunna handla och medverka vid events och dricka klubbens ”signaturdrink”. Ingredienserna till den alkoholfria drinken är än så länge hemliga, men drinken är god, enligt David Green.
Lynk & Co blir därmed ett av flera andra kinesiska märken som tagit sig in på den svenska marknaden. Elbilsbolaget Byton säljer bilar genom Hedin Bil, Aiways säljer modellen U5 och har också en egen fabrik för batterier och DFSK (Dongfeng Sokon) har en elsuv och bilar med hybridgasdrift.
Motorbranschen har tidigare skrivit om Maxus som lanserat en elbil, men som också planerar elbilar. Byd (Build your dreams) säljer eldrivna bussar i Sverige och Byd Auto säljer även personbilar i Norge och siktar på Sverige.

/Maria Eriksson

 

Läs om nya Ford Mustang som ger vardagsråd

Läs om det nya nu

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar