Med auktionen som ryggrad

Noggranna tester, snygga digitala lösningar och nya kringtjänster ska hjälpa Kvd att växa ytterligare.

 

Krisåret 1991 innehöll 15 000 konkurser, upp till tre gånger så många som ett normalår. En oändlig mängd konkursbon och tvångsåtertag behövde omsättas i likviditet och Michael Luft förrättade auktioner på en grusplan i Kungälv. Kvarndammen, senare Kvd, hade grundats.

Snart hölls auktioner varje vecka, objekten listades på webben och redan vid millennieskiftet fanns budgivning på nätet. Med tiden tillkom provisoriska väggar och tak som permanentades.
2016 delades Kvd in i Bil och Pro för att skapa fokus på de olika fordonstyperna, och kunna rekrytera rätt. Administration och ledning satt i de avskalade lokalerna till 2019, men varken ett industriområde i Kungälv (Bil) eller Angered (Pro) lockade.

Nu har kontoret flyttat till Lilla Bommens torg i Göteborg och huset Läppstiftet som det heter i folkmun, och rekryteras gör det. Vid Göteborgskontoret finns en helt ny marknadsavdelning med specialistkompetens från digitala företag, vana vid näthandel och att driva trafik. De vet hur man hittar köpkraft och rätt köpare till rätt objekt. Att ha IT och marknad nära är en fördel, man drar fördel av kaffemaskinsdiskussionerna.

Fler slåss om begagnat, vagnparksägare, privatsäljare och bilfirmor har i dag många kanaler att sälja genom. Flera leasingbolag har startat egna kanaler. Samtidigt blir det fler bilar i omlopp. Privatleasing skapar fler transaktioner då innehavet kortas drastiskt. Privatleasingen ökar för varje år och är nu 30 procent.

Men konkurrenter betalar på fem minuter. Hos Kvdbil är auktionsförfarandet fortfarande grunden, det tar 15 till 20 dagar tills pengarna är på kontot. Med ont om begagnat och tuff konkurrens måste nya lösningar till, det är en del av Kvd-kulturen.

Privatleasing av begagnat har gått trögt, samtidigt har köp direkt-funktionen där bilen kan hämtas på dagen fångat nya kunder. Kvdbil har också börjat köpa objekt.

– Vi köpte vår första bil igår. Vi tar över risken och kunden går miste om möjligheten att budgivningen drar iväg, berättar Daniel Odsberg, informationschef och försäljningsansvarig hos Kvdbil.

Iordningställande och utleveranser sker fortsatt i Kungälv. Målstyrningen är tydlig, processerna måste effektiviseras. Det ska gå snabbare och bli billigare, men det handlar också om att ha kontroll på kundresan, menar Daniel Odsberg. Han låter som en konsultrapport men nyanserar:

– Vi lägger ut mycket och letar efter lägsta pris, men samtidigt tappar man kollen på kundupplevelsen. Att köpa in alla tjänster från entreprenörer som utför till lägsta pris gör det svårt att hålla ihop helheten.

Att köra bilar hit och dit tar tid. Tvätt/rekond utförs därför på anläggningen av en extern aktör för att påskynda iordningställande.

Mitt under Motorbranschens besök anländer två nya Scania R350 biltransporter. De ska leverera hem till kunderna som en del av den digitala kundresan. Efterfrågan har ökat drastiskt under pandemin, och det kommer att fortsätta så.

Knepet är att jobba smart, inte binda upp resurser och samtidigt skapa en attraktiv digital kundupplevelse.

– Tidigare lät vi marknadskrafterna ta den tid de tar, nu målstyr vi och driver på, säger Daniel Odsberg.

– Målet är att bilen ska vara på anläggningen en dag.

För att lyckas behövs stora volymer, effektivt iordningställande och balanserade objektsbeskrivningar som speglar fordonets verkliga skick. Och lönsamma tilläggstjänster som konsumenter köper: finansiering och försäkringar.

Kvdbil tittar på möjligheter att lägga till fler tjänster. I dag är det mest service och  besiktning, båda viktiga för kunden.

– Vi kan hänga på hur mycket som helst mot konsument, samtidigt måste det komma in rätt så att det inte stör flödet, förklarar Daniel Odsberg.

– Att peta in saker i processen gör att lagerkapaciteten blir begränsad, då ökar ledtiderna. En svår balansgång mellan optimerat flöde och maximalt kundvärde, säger Madeleine Fritz, som 2013 lockades till företaget av kulturen och entreprenörskapet. Fram till i fjol var hon försäljningschef hos Kvdbil, i dag är hon vd på Kvdpro.

– Vi testar 30 000 bilar om året, vi skulle kunna kapitalisera mer på vår data. Vi vet när däcken är slitna, visst finns det potential i eftermarknaden, säger Daniel Odsberg.

Hemleverans startade förra året småskaligt, i linje med att skapa trygghet för kunden.

– Vi vill bli ledande konsumentvarumärke och erbjuder den här möjligheten, också för att lära oss av beteendet, understryker Daniel Odsberg.

Uppdelningen i Kvdbil och Kvdpro, som ägnar sig åt begagnade lastbilar, traktorer, entreprenadmaskiner och lantbruksmaskiner, har skapat fördelar.

– Det gav maskin och tunga fordon den uppmärksamhet de förtjänar, och nu är vi ganska långt från varandra i hur vi jobbar, berättar Madeleine Fritz.

– Vi kan ta det bästa från Kvdbil och använda. Vi har haft svårt att få tillväxt i Pro, det finns konkurrenter som sprungit förbi. Nu går vi in med jättemycket energi och drivkraft för att ta tillbaka positionen, vi kommer att bli störst inom vårt segment, fortsätter hon.

Vad har konkurrenterna då gjort bättre? Kvdpro har fokus på finansbolag och större kunder vilket har lämnat småföretagarsegmentet öppet för konkurrenter.

Den luckan såg de och skapade en produkt där förenklad administration står i fokus snarare än tester, det har varit tillräckligt för köparna som gör affär osett.

Samtidigt lyfter Madeleine Fritz fram fördelarna med rejäla tester.

– Jag kan fascineras av att man köper en lastbil för en miljon utan att den är testad, det är en annan kundkategori. Men jag tror på testet, det viktiga är att det tillför ett värde för köparen. Något annat jag vill värna om är att göra affären så lätt som möjligt, med enkla lösningar. Vi sköter all administration mellan säljaren och köparen, även vid export, vi måste förenkla och ha ett kontor som hjälper kunderna. Branschen har blivit ganska smal, man glömmer kundperspektivet lite, vi behöver fler tjänster som skapar kundvärde.

Köparna hos Pro är inte fullt så digitala, även om de börjar bli.

– De andra försöker knyta ihop så många objekt som möjligt, med låga kostnader. De jobbar bara på fältet, skriver inte över fordonet, medan vi har en annan affärsmodell. Där har vi jättefördelar med att ligga nära Kvdbil som hållit på digitalt i 25 år.

Madeleine Fritz lyfter fram köp direkt-funktionen.

– Om man behöver fordonet eller maskinen i dag kan man komma och hämta direkt.

Pro säljer objekt från några tiotusenlappar till nu senast, en lastbil med båtlyft för 3,4 miljoner.

Kvd har hållit sig till enkla lokaler och begränsade öppettider i den fysiska delen. Den digitala delen är helt annorlunda:

– Där är affären snygg, den ska vara inbjudande och locka till köp, tydligt, transparent, enkelt, säger Daniel Odsberg.

Madeleine Fritz instämmer, digitalt är framtiden. Enkelt och avskalat, en inbjudande kundresa med auktionsförfarandet som ryggrad i det digitala gränssnitt där konkurrensen hårdnar och allt fler köpare rör sig.

 

Mer om Kvd

2020 var Kvdbils bästa år hittills med 26 500 sålda bilar, 393 miljoner omsättning och 9,3 procent vinstmarginal. Hälften av anläggningarna är franchisetagare, ofta med egen verkstad som Mekonomen och AutoExperten. Det ger möjligheter att sälja fler tjänster åt säljaren.

Pandemin har gjort bilen viktig och i höstas var det 20 procent fler kvinnor som köpte begbil än året innan.

 

 

Text Anders Parment

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *