Min bil byggde om – nu är Volvo nöjda

När Min bil tog över en bilverkstad på Lidingö fick man göra förbättringar och bygga om för stora belopp för att uppfylla Volvos krav. Det har inte gått helt lätt, men nu är det en mönsterverkstad.

Min bil är en verkstadskedja bestående av sex verkstäder i Stockholm med omnejd. Det senaste tillskottet ligger på Lidingö och är auktoriserad för Volvo och Ford. Här låg tidigare Lidingö bilteknik, också det en Volvoverkstad, men som inte uppfyllde Volvos krav.

– Det var ganska infekterat mellan ägaren och Volvo som under flera år hade krävt att han skulle bygga om, men han ville inte göra investeringar utan hellre sälja. Volvo å sin sida ville inte godkänna en ny ägare förrän kraven var uppfyllda, och man kom ingenstans i samtalen.

Mickael Persson, ägare av Min bil, kom in i bilden och sade att han kunde ta över och investera i ombyggnaderna, under förutsättning att den gamla ägaren hoppade av. Så blev det, Mickael Persson blev vd i bolaget och tog över all kontakt med Volvo. Men processen var inte smärtfri.

– Volvo stretade fortfarande emot, så vi konsulterade en advokat och sade till Volvo att vi skulle gå till Konkurrensverket om de nekade oss att ta över. Det löste upp knutarna och vi kom in mer på detaljnivå kring hur allt skulle se ut i verkstaden. Vi började skicka in ritningar med alla mått, tittade på lyftar som skulle bytas, maskiner, väggbeklädnad, möbler, allt sådant som den tidigare ägaren borde ha gjort men hade sluppit undan i alla år.

I dag är verkstaden en ljus och ren mönsterverkstad som uppfyller alla Volvokrav, från belysning till ventilation.

– Några av kraven är märkliga, till exempel har vi satt in saxlyftar som är galet när man jobbar med elbilar, och antagligen kommer de att bytas ut om ett par år, men så ser kravet ut och det är bara att följa. Däremot har jag sagt till Volvo att det som gäller mig också skall gälla alla andra. Jag tolererar inte maxkrav på mig samtidigt som inga eller lägre krav ställs på Bilia, jag skall kunna besöka varenda Volvoverkstad i Sverige och se att de krav som ställs på mig ställs på alla andra. En standard är en standard, det kan inte vara godtyckligt.

Samtidigt som vissa av kraven irriterar Mickael Persson, ser han vinster med att vara Volvoverkstad.

– Det är ett bra märke att jobba med, potentialen för Volvo är jättestor och det finns kunder, bara man tar hand om dem. Dessutom märker vi att när man väl är inne i sfären får man vara ifred i ganska hög grad. Mot oss har de varit hårda men det är mycket för att den här verkstaden historiskt har satt sig på tvären. Nu när vi är inne är det bättre.

Här finns nu sex teknikerplatser, fräsch kundmottagning med Volvo-möbler och rätt konst på väggen, ett paternosterverk där delarna levereras automatiskt, en tvätthall och en däckavdelning med något så ovanligt som en tryckbalanserare för 320 000 kronor.

Eftersom Mickael Persson har sex verkstäder hinner han inte vara på plats hela tiden, och vill inte vara det heller. Däremot har han jobbat mycket med att skapa rutiner för personalen, slagit fast vad som skall göras olika tider på dagen för att hålla verkstaden och kundmottagningen rena och välkomnande.

Nu är ombyggnaden klar och nyligen hade man premiär för nya och gamla kunder. Lidingö har fått en riktig mönsterverkstad.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar