Nya rutiner gjorde skadejobben snabbare

På Bilkompani med verkstäder i Kalmar, Oskarshamn och Karlskrona kom man på ett sätt att rejält få ner väntetiden för bilägarna. Koncernskadechefen Magnus Andersson berättar hur man gjorde.

Problemet

”Det är en viss gång som gäller när man jobbar med skadeärenden. Först tar man in bilen för en skadebesiktning. Vilka skador har vi, vilka skador är gamla, vilka hör inte till ärendet … det krävs en hel del noggrannhet, så att inte försäkringsbolagen får betala för äldre bucklor och repor. Sedan bestämmer vi tid för att utföra jobbet, och då har det tidigare varit en viss gång som såg ut ungefär så här: Om bilen kom in på en måndag rev vi ner den i delar, slipade och färdigställde för lackning. På tisdagen lackade vi. Sedan skulle bilen monteras ihop igen och framåt slutet av veckan kunde kunden hämta sin bil. Det var lång väntan, vilket påverkade både kunden och försäkringsbolagen negativt. Systemet skapade även luckor i arbetsflödet när teknikerna inte har något att göra, vilket påverkade kostnaderna, och jag hade ett tag funderat på om det skulle kunna gå att påskynda det hela på något sätt.”

 

Lösningen

”På ett möte med en tidigare regionchef på Volkswagen för ett par år sedan tog jag tog upp problemet. Vi stötte och blötte och funderade på om det gick att göra något. Han föreslog att vi skulle förbereda jobben på ett annat sätt. Vad skulle hända om vi redan vid skadebesiktningen skulle passa på att ta färgprover? Det görs med en speciell kamera och tar inte jättelång tid. Då skulle vi kunna ta fram rätt kulör och beställa hem färger innan bilen kommer in för åtgärder. Särskilt, menade han, skulle det vara smart när det gäller alla delar som går att skruva loss, som dörrar, stötfångare och bakluckor. Jag tyckte det lät smart och vi bestämde oss för att testa.”

 

Resultatet

”Det här var faktiskt en idé som höll måttet riktigt bra i mötet med verkligheten. I dag jobbar vi så här: Vid skadebesiktningen tar vi färgprover och förbereder. Direkt när bilen kommer in skruvar vi av alla löstagbara delar som ska fixas och börjar jobba med dem. Eftersom den lackbox vi har på Kalmar södra är vår enda, som servar koncernens fyra skadeverkstäder, är det extra viktigt att ha bra arbetsrutiner och logistik. Obelagda timmar ökar kostnaderna och det är avgörande att hålla flödet uppe för att jobben inte ska bli onödigt dyra. Det ska alltid finnas något i bakfickan att jobba med och den stora fördelen nu är att en ledig skadetekniker kan gå bort och ta itu med de delar som hänger uppe i väntan på att fixas. Färger och lacker är redan på plats, så direkt när förarbetena är klara kan delen läggas på vänt för lackering. Förberedelserna har givit mycket bättre arbetsgång. Det gör att ett jobb som förr kunde ta större delen av en vecka nu är möjliga att göra på cirka en dag. Försäkringsbolagen är gladare, kunden är gladare. Men förutom nöjdare kunder har vi fått högre sysselsättningsgrad, så jag är också gladare. Idén kanske inte är så revolutionerande, men det blev riktigt bra för oss.”

Text Thomas Drakenfors Foto Robert Lindquist

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *