Tungt för kinesiska elbilar

Enstaka bilar sålda, bilar som blir stående i åratal hos återförsäljarna och lågt intresse från kunderna. Vissa kinesiska elbilsmärken kämpar i svår motvind.

15 kinesiska bilmärken intog Sverige i början av 2023 och förväntningarna var höga. Ett halvår senare slopades elbilsbonusen, räntan höjdes och inflationen slog till. Sedan dess står försäljningen helt still på merparten av märkena.

I somras införde EU dessutom strafftullar för att motverka bilinvasionen från öster, vilket ytterligare sänker marknaden för kineserna.

Ett av sorgebarnen stavas Jac – en medelmåttig kinesisk elbil med medioker räckvidd, oklart servicenätverk, dyrare än en Tesla och med långsammare laddning. Ingen storsäljare ens från början och en biltidning spådde mycket riktigt i januari 2023, när bilen introducerades, att elbilen skulle floppa: ”Det återstår att se hur det går för Jac, men förutsättningarna för att de ska lyckas är nästintill obefintliga”.

Kanske hade bilen ändå varit het i en ständigt snurrande ekonomi, med nollränta och generös elbilsbonus. Nu är den iskall.

Sedan januari 2023 har en (1) privatperson köpt den enda modellen Jac e-JS4. Tio företag har också slagit till, och sex personer har vågat sig på leasing för dryga 7 000 per månad.

Totalt 17 bilar levererade alltså, på nästan två år, hos landets sju återförsäljare.

Nu har priset sänkts dramatiskt, från introduktionspriset 529 900 till 399 900 kronor. Men fortfarande är det ingen rusning.

Motorbranschen har kontaktat samtliga återförsäljare av Jac. Ingen är sugen på att prata utan hänvisar till affärsintressen och relationerna med samarbetspartners. Men tittar man runt på bilannonserna är det lätt att se hur dåligt det går.

I skrivande stund ligger fem Jac-bilar ute till försäljning. Ett företag har två annonser; en från oktober och en från november förra året. En Jac har varit till salu sedan den 5 mars och ytterligare en handlare har en annons från april och en från november, också det förra året. Samtliga bilar är tillverkade 2022.

En annan kinesisk elbil är Aiways, med 186 registrerade bilar sedan januari. Här hittar vi en återförsäljare som uttalar sig, men under anonymitetens skydd. Handlaren säger att det råder väldigt stor osäkerhet kring det mesta med bilen.

– Det finns inget intresse för bilen från kunderna och importören är tafatt och defensiv. Fabriken stod still under lång tid, lanseringen av deras nya modell ställdes in och nu börjar den modellen, som alltså inte ens har släppts, bli föråldrad. De bilar som finns är tillverkade 2022 och kunderna börjar tycka att de är gamla, även om de har gått noll mil, så det är svårt att sälja dem också av det skälet.

Handlaren menar att elbilarna generellt dog när bonusen togs bort och att kunderna nu är ute efter bilar i de lägre prisklasserna.

Det bekräftas av Erik Morsing, PR- & produktchef vid Aiways distribution nordic.
– Det var en uppåtgående trend fram till november 2022, då regeringen tog bort klimatbonusen för nya elbilar. Då tog det helt stopp från en dag till den andra och sedan dess har vi sålt färre än tio bilar i Sverige under perioden januari–oktober 2023, sade han till tidningen i november 2023.

Ytterligare en kines som ligger i farozonen för flopp är jätten Hongqi, 181 registrerade bilar sedan 2022. Importören Hedin släppte i våras en kvartalsrapport där elbilarna kraftigt drar ner resultatet, -278 miljoner under kvartal 1 2024. I rapporten konstaterar man följande:

Flera europeiska länder har försämrat eller helt tagit bort stöd för elbilar. Detta har medfört minskad efterfrågan på elbilar, och flera tillverkare har kraftigt sänkt priserna på nya elbilar för att stimulera efterfrågan. Detta har i sin tur påverkat marknadsvärdet på begagnade elbilar och sålda bilar med återköpsåtagande, till exempel privatleasing. Denna prispress har påverkat marginalerna i begagnataffären avsevärt, vilket är den främsta orsaken till det minskade operativa rörelseresultatet.

Hedin har annonser ute på Hongqi-bilar för runt 800 000 kronor, annonser som har legat sedan april.

– Man får ha respekt för att det tar tid att etablera ett nytt märke och marknaden har dessutom varit mycket svag under de senaste månaderna, sade Nicolas Hergés, märkeschef för Hongqi i Sverige, till Carup sommaren 2023. Sedan dess har inte så mycket hänt, utom att marknaden har blivit ännu svagare.

Hedin har nu aviserat kraftiga sparpaket på en miljard per år, i hög grad beroende på förlusterna på elbilar.

Några av de kinesiska elbilarna har dock gått lite bättre. Transportbilen Maxus har sålt i 993 exemplar. Ora nästan lika många, 927. Xpeng har 563 registrerade fordon. Byd, också importerad av Hedin, är en av de mest lyckade med 5 177 levererade bilar. Dock sattes rekordet (800 bilar på en månad) för över ett år sedan, efter det har omkring 100 bilar per månad levererats och i augusti i år nyregistrerades 24 bilar.

Frågan är hur länge återförsäljarna orkar hålla i de nya märkena med så pass låga försäljningssiffror. Vi har redan sett att Wä bil i Kristianstad slutar med Aiways, och en inte alltför vågad gissning är att de kommer att följas av fler.

Registreringar av några andra kinesiska märken

Zeekr: 436
Nio: 337
Aiways:186
Ineos: 66
DFSK: 62
Levc: 37
Wey: 6
Zhhidou: 4
Skywell: 1

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *