Verkstadschatten lyfte lönsamheten

Verkstaden hade dålig lönsamhet, när en ordningsam servicechef värvades. Det blev början på en ny era för Visby Bilcity. Servicechefen Maria Håkansson berättar hur det gick till.

 

Text Thomas Drakenfors

 

Problemet

”När nuvarande vd:n, Claes Åberg, gick in som ägare 2018 drogs hela verksamheten med dåliga resultat. Det blev ett förlustår, med lönsamheten på verkstaden som det främsta sorgebarnet. Själv blev jag handplockad hit vid halvårsskiftet 2019 och året efter lyckades vi vända till svarta siffror. Men verkstaden fortsatte blöda och gick närmare en miljon back.

­­Visby Bilcity har funnits länge här i stan, bolaget grundades redan 1943. Vi är auktoriserade för försäljning och service för VW personbilar, VW transportbilar, Skoda och Seat. Vi gör även service på Audi och lagerför reservdelar för alla märkena.

Rutiner är min grej, och när en verkstad går dåligt trots att teknikerna är duktiga, är det oftast rutinerna som brister. Jag såg att det gick åt en massa spilltid. När teknikerna inte visste hur de skulle arbeta, eller när de hade långt att gå för att få den hjälp, det verktyg eller den produkt de behövde, försvann det arbetstid, helt enkelt.”

 

Lösningen

”Alla engagerade sig i att se över rutinerna i grunden. Något som fick riktigt bra effekt var att vi skaffade ett chattsystem speciellt anpassat för verkstäder. Det kostade en slant, men var värt vartenda öre. Där kan teknikerna skriva in vilka reservdelar de behöver och skicka direkt till reservdelsavdelningen. I stället för att lämna det de håller på med kan de nu jobba på tills delarna är framplockade och levererade till deras arbetsstationer. Andra fördelar är att vi har kvar allt de skriver om jobben de utför. Det förenklar när bilen kommer in nästa gång. Vi kan söka på registreringsnumret och få in gamla loggar, dessutom utan GDPR-problem. Det är bara registreringsnumret som står med, inga uppgifter om kunderna.

Med tio tekniker igång sparar vi nu nästan sex timmars produktionstid per dag med chatten. Än större tidsbesparing har det blivit för servicerådgivarna. Nu går det mycket snabbare att ta fram en rapport till kunden om vad vi har gjort. Förut fick de skriva av för hand från lösa papper, nu kan de klippa och klistra från teknikerns anteckningar i chatten. De behöver bara byta ut facktermer så att kunden förstår.

Även om det har blivit en del förändringar har vi trevligt på jobbet, vi har väldigt hög trivsel bland medarbetarna. Det fick effekt på lönsamheten också. När vi stängde bokslutet för 2020 hade verkstaden gjort en vinst på närmare en miljon.”

 

Resultatet

”Det främsta resultatet var ekonomiskt. Lönsamhetsproblem har en tendens att växa och få oönskade konsekvenser, som att det blir svårare att investera och att man riskerar att tappa kompetens och i förlängningen även kunder. Till slut kan man kanske inte ha alla medarbetare kvar. Lösningen på alla problem är förstås inte att folk ska stressa. Men det gick mycket långsammare än det behövde göra, och det var tydligt att vi skulle kunna jobba smartare. Vi insåg att vi var tvungna att göra om allt, skapa struktur och en ny värdegrund. Och vi behövde göra det tillsammans, så att alla blev delaktiga. För den bästa lösningen är den som alla är med på.”

 

Visby Bilcenter har många kvinnor på verkstaden. På bilden syns Alicia Martinsson, mekaniker, Ann-Sofie Mattsson, reservdelar, Hannah Gahne, servicerådgivare, Maria Håkansson, servicechef, Emmie Dahlberg, verkmästare och Chorina Hallenbring, mekaniker och golvverkare.
Fotograf: Timothy Skinner

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar