VW Traton – en blivande världsjätte?

Nyligen genomförde Traton på Scania DemoCenter i Södertälje en massiv uppvisning av produktbredden och teknikdjupet inom gruppen inför fackjournalister och finansanalytiker. Området var för dagen omdöpt till Traton Innovation Campus.

För fyra år sedan bildades Tratongruppen, som förra året bytte namn från VW Truck & Bus. I gruppen ingår lastbilsfabrikaten Scania, tyska MAN, brasilianska Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) och den molnbaserade öppna nätverkstjänsten Rio. Amerikanska Navistar med sitt anrika lastbilsmärke International en strategisk partner efter att VW köpt in sig i bolaget med närmare 20 procent. Med Toyotas dotterbolag Hino finns ett samarbete rörande utveckling av elektriska drivlinor.
Under försommaren 2019 noterades när en del av aktiestocken på börserna i Frankfurt och Stockholm, en så kallad IPO.

Samarbetsanda
Andreas Renschler (bilden nedan) inledde Innovation Day 2019. Han är vd för Traton och har en solid lastbilsbakgrund från konkurrerande Daimler. Erfarenheter av att samordna fabrikat som Mercedes, Freightliner och Mitsubishi-Fuso har lärt honom mycket om integration av globala fordonsföretag. En stor utmaning har varit att skapa en bra atmosfär för samarbete mellan Tratongruppens varumärken och olika företagskulturer. Siktet är inställt på att bli en global jätte inom lastbilsvärlden.

Mycket elektriskt
– Logistik, självkörande och uppkopplade fordon samt utsläppsneutrala transporter är de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Fram till 2025 kommer Tratongruppen att satsa en miljard euro på utveckling inom elektromobilitet. Under de närmaste 10–15 åren kommer runt en tredjedel av våra lastbils- och bussleveranser ha alternativa drivlinor, varav de flesta helt elektriska, sade Renschler.
– Samarbetet med externa partners som Hino i Japan har resulterat i lätta VW e-Delivery från Brasilien – utrustad med e-drivlinekomponenter från just Hino. Vi har fått en jätteorder på 1 600 e-Delivery från Ambev för öldistribution i Brasilien.
Även om MAN och Scania konkurrerar med varandra om köparna så har nya tvärgående interna funktioner skapats som omfattar hela Traton. Det är områden som forskning och utveckling, inköp, personaladministration och ekonomi inklusive redovisning.
I våras lämnade dock Tratons tidigare teknik- och utvecklingschef (CTO) Anders Nielsen företaget. Han hade en framträdande roll under motsvarande Innovation Day i Hamburg 2017 och på IAA förra året. Numera bedriver Anders Nielsen annan verksamhet med bland annat styrelseuppdrag inom ett antal börsnoterade företag. Han har en lång karriär inom Scania bakom sig och har även varit vd för MAN Trucks & Buses i München under tre år.

Ny stark man
Stafettpinnen har gått till Christian Levin, 52, som Tratons operative chef (COO). Utöver forskning och utveckling är han även ansvarig för inköp, strategisk produktplanering, upprätthållandet av allianser och den globala produktionsapparaten, som alla är viktiga för samverkan inom Traton.
Levin tillträdde som operativ chef på Traton i våras och kom då närmast från jobbet som chef för Scanias globala försäljning och marknadsföring. En post som han hade sedan 1 januari 2016 då han i sin tur efterträdde Henrik Henriksson. Den sistnämnde blev vd och koncernchef för Scania efter det att Martin Lundstedt samma år gick till AB Volvo.
I sitt anförande berättade Christian Levin om hur han plockar det bästa från de tre fordonsmärkena i koncernen. Detta arbete leds från Södertälje med lokaler i läkemedelsföretaget Astras tidigare huvudkontor en bit ifrån Scania.
– Samordnad forskning och utveckling ger oss möjlighet att bli en global toppspelare. En gemensam modulär ”verktygslåda” för samtliga fabrikat gör att vi kan reagera bättre på kundernas behov, sade Christian Levin (bilden nedan).

Nyckelkunder
Christian Levin ledde också en gruppdiskussion på scen med representanter från nyckelkunder som Patrick Müller från öljätten inBev, Helmut Schweighofer som är vd för DB Schenker Europe och Daniel Mohlin från Nobina.
Dessa betonade de allt högre kraven som ställs på fordonsflottorna och underströk mervärdet i de nya modulariseringskoncepten.
En kommande gemensam 13-liters dieselmotor kommer snart: CBE1, som står för Common Base Engine 1. Runt 120 ingenjörer har arbetat med utvecklingen av denna motor som troligen lanseras nästa år i Scania och även i amerikanska International. Till MAN beräknas motorn komma i ett senare skede.
I enskilda seminarier presenterade de tre märkescheferna Henrik Henriksson, Scania, Joachim Drees, MAN och Roberto Cortes från brasilianska VWCO ämnen som programvara och system, modularisering och ”människor i samarbete”.

 Ett 20-tal nyttofordon från Tratons tre märken som var utrustade med fossilfria drivlinor av varierande slag fanns för provkörning. Största intresse ådrog sig nog en nosbyggd International LT från Tratons amerikanska partner Navistar. Den bilen var försedd med en Eaton 10-stegad automatiserad växellåda och A26 dieselmotor på 12,4 liter som levereras av MAN.

Text & foto Sven-Erik Lindstrand

Scanias självkörande och hyttlösa konceptfordon för anläggningskörning.


Populärast i provkörningen: International LT från Tratons amerikanska partner Navistar.


VW e-Delivery från Brasilien är försedd med elektrisk drivlina från Hino.


Manhattan: Gigantisk omställning från hästdragna till hästlösa vagnar under bara 13 år.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar