En ny Sifo-undersökning, beställd av Wayke och Bilia, visar att 83 procent av svenskarna vill träffa en bilförsäljare fysiskt när de köper bil. Samtidigt litar man inte på säljarna. Undersökningen visar att varannan svensk uppfattar bilförsäljare som mer fokuserade på provision än på kundens behov. Lika många är oroliga för att bli lurade.
Att så många trots det vill mötas öga mot öga visar en viktig sak: den mänskliga kontakten spelar fortfarande avgörande roll, särskilt vid ett av livets största köp.
I undersökningen kan man se vad som faktiskt bygger förtroende och det är ofta ganska jordnära saker som gör skillnad.
Fem tips för att bygga förtroende
1. Ärlighet och tydlighet
39 procent anger ärlighet som den viktigaste faktorn för att öka förtroendet. Tydlig och korrekt information om bilens skick, historia och pris är en viktig del av en trygg köpupplevelse.
2. Positiva omdömen på nätet
64 procent uppger att positiva recensioner ökar deras förtroende, medan 61 procent påverkas negativt av dåliga omdömen. Den digitala närvaron är alltså mer än bara ett skyltfönster, det är en direkt kanal för att bygga eller rasera förtroende.
3. Personligt och professionellt bemötande
Kunder vill möta säljare som agerar rådgivare snarare än försäljare. Det handlar om att lyssna, förstå och anpassa sig – inte stressa fram ett avslut.
4. Transparens och digital kontroll
Insyn i affären ökar kundens känsla av trygghet. Att kunna följa exempelvis ekonomi, garantier eller leveranstid digitalt är en tydlig förtroendefaktor.
5. Ett köp i kundens takt
Att slippa känna sig pressad är en viktig del av en positiv upplevelse. När kunden får fatta beslut i lugn och ro, ökar inte bara känslan av kontroll utan också tilliten till säljaren.
I undersökningen uppger var tredje svensk att de ser negativt på att bilförsäljare bär kostym.
Det är lätt att fastna i rubriker om lågt förtroende. Men att så många fortfarande vill träffa en bilförsäljare i bilhallen visar hur viktig den mänskliga delen av affären är, även i en digital värld, sammanfattar Wayke.
Kommentera