Ännu en mäktig kvinna:
Malin Forsman, servicechef på Möller bil Köping, tog hem förstaplatsen i kategorin Ungt stjärnskott och får ett stipendium på 15 000 kronor. Grattis, Malin!
Hur hamnade du på ditt jobb?
– Då jag alltid haft intresse för bilar sökte jag en tjänst som servicerådgivare på företaget för lite mer än sju år sedan. Sedan dess är jag kvar här och trivs helt fantastiskt bra! Jag kan inte se mig arbeta inom något annat yrke än just fordonsbranschen. Ingen dag är den andra lik, man stöter på nya utmaningar varje dag och på så vis utvecklas jag och får nya erfarenheter och växer.
Hur kommer det sig att du har en så pass mansdominerad roll?
– Jag ser det inte på det sättet, utan man växer ihop med sitt arbetslag och egentligen hela företaget och då spelar det ingen roll om man är kvinna eller man. Dessutom är det allt vanligare med kvinnor inom detta yrke vilket är så kul.
Blir du som ung kvinna respekterad och lyssnad på, av medarbetare och kunder?
– Det blir jag absolut. Sedan blir de flesta kunder överraskade av att en tjej har kunskap om just bilar och ger en positiva kommentarer.
Du har ifrågasatt invanda tankemönster i en liten ort, enligt dem som har nominerat dig. Hur och vad har du gjort?
– Att komma till en liten ort från en större blev en större kontrast än jag kunnat föreställa mig. När jag kom hit kändes det som att alla hade samma mål, men alla hade olika vägar dit. Det fanns helt enkelt ingen röd tråd, utan alla gjorde på sitt eget sätt vilket ledde till att dagarna upplevdes röriga och improduktiva. Vårt ort var en av de sämsta i Sverige på vissa krav som VGS har på oss, vilket var akut att åtgärda och förändra. Så det första jag gjorde var att skapa rutiner för att säkerställa att vi alla drog åt samma håll. Jag har varit med och stöttat varje dag med min personal för att lära och utveckla. Och på ett par månader hade vi vänt från att vara i botten till att ligga i topp, vilket vi gör i dag.
– Tankemönstret när jag kom hit var ”det där är inte min uppgift” eller ”du får prata med den personen, jag vet inte” eller att man helt enkelt var rädd för förändring för att saker ”alltid hade varit så”. Ingen kände ansvar över något. Men jag förklarade för alla att vi tillsammans är Möller bil. Så fort en kund kommer innanför våra dörrar spelar det ingen roll om man är säljare, mekaniker, servicerådgivare eller reservdelspersonal utan vi är ett lag och vi är Möller bil. Jag såg också till att samarbetet mellan olika avdelningar på orten fungerade så att kunden ska få den bästa upplevelsen.
Man säger också att du visar vägen framåt, hur gör du det?
– Jag tänker väl att ingenting är omöjligt. Jag vill få mina kollegor att förstå att vi är ett arbetslag och att de aldrig skall vara rädda för att prova saker. Man får inte intala sig själv att vissa saker är svårare än vad de egentligen är. Man lär sig av att stöta på hinder och utväxla erfarenheter av varandra.
Har du något tips till andra tjejer som är sugna på bilbranschen?
– Kör! När ni väl börjat inom denna bransch kommer ni aldrig att vilja byta. Det är så himla kul och man behöver inte vara expert på bilar för att trivas, utan man lär sig nya saker varje dag och det finns bra utbildningar och kollegor att få lärorik kunskap från.
Gör: Servicechef på Möller bil
Bor: Köping
Familj: Ja
Kör: Just nu kör jag Volkswagen men på helgerna och vid fint glassväder åker jag gärna i min Cadillac, jänkare har varit ett stort intresse sedan jag var liten.
Kommentera