”Jag vill fräscha upp bilåterförsäljarnas rykte i hela Sverige”

Clara Söderberg, digital affärschef på Berners, utsågs nyligen till branschens unga stjärnskott, och fick dessutom ett stipendium på 15 000 kronor.

 Du är den första vinnaren i den nya kategorin Ungt stjärnskott, gratulerar!
Det känns helt fantastiskt! Det betyder massvis för mig, och jag hoppas verkligen att det kan inspirera andra. Jag är ett levande bevis på att man varken behöver ha erfarenhet eller något större intresse av bilbranschen från början. Det krävs bara lite mod och fler bolag som Berners som erbjuder möjligheter.

 Hur hittade du och Berners varandra?
– Jag har en kandidatexamen i marknadskommunikation & IT i bagaget, från Stockholms universitet. Därefter var jag drygt fem år på en digital byrå i Stockholm som heter Invise där min mentor och vd Camilla Agardh trodde på mig från dag ett. Hon är en av anledningarna till att jag är där jag är i dag.

– Jag flyttade upp till Åre hösten 2020 för att pröva livet i fjällen under pandemin. Berners dök upp av en slump när jag sökte bland bolag baserade i trakten. Det var ett tufft beslut att lämna Invise, då tiden där betytt mycket för mig. Trots det var magkänslan kring Berners rätt, och hittills är jag mycket imponerad över allt bilbranschen har att erbjuda.

Vad gör du på arbetet?
– Jag ser till att våra digitala satsningar är affärsdrivande. Jag beslutar om vår digitala strategi på koncernnivå, och har därmed både tunga fordon och person- och transportbilar under mina vingar.

Hur ser du på att vara kvinna i en mansdominerad bransch?
– På Berners vill man jämna ut könsfördelningen, vilket såklart kan ha varit fördelaktigt för mig under rekryteringen. Men en utmaning är att hitta sin egen, opåverkade roll. Jag märker att jag omedvetet anpassar mig för att passa in bland grabbarna. Jag ska vara med och göra bilbranschen mer attraktiv för kvinnor och det kräver en hel del av mig, men jag ser fram emot det!

Du är dessutom relativt ung, ser du några för- eller nackdelar med det?
– Den största nackdelen med att vara yngst är att det lätt uppstår situationer där man måste bevisa sin kompetens innan man blir hörd på riktigt. Samtidigt är det en stor fördel att som ung ha datatekniskt försprång eftersom jag naturligt kan leda Berners genom digitala förändringar. Om jag kan få så många som möjligt att förstå varför vi måste digitalisera affären sätter det inte bara en ny standard för Berners. Jag hoppas att vi kan vara med och fräscha upp bilåterförsäljarnas rykte i hela Sverige.

Bor: Åre
Familj: Sambo
Kör: Audi A4 Avant

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar