Generalagenten och importören K W Bruun utreds nu av Konkurrensverket, efter misstanke om konkurrensbegränsande samarbeten samt missbruk av dominerande ställning. En återförsäljare anser sig ha lidit betydande ekonomisk skada på grund av generalagentens agerande.
Text Maria Eriksson
– Alla överträdelser av konkurrensrätten är allvarliga. Inte minst när det gäller eftermarknaden för motorfordon, service och reparation, som är så konkurrensutsatt, säger Patrik Lundström, sakkunnig jurist på Konkurrensverket.
Det var den 4 mars i år som Autogruppen i Lund anmälde generalagenten och importören K W Bruun till Konkurrensverket för att ha överträtt konkurrensrätten. Man uppmanade myndigheten att se till att K W Bruun upphörde med överträdelserna.
Ärendet handlar om selektiva distributionssystem.
– För att man ska tillämpa selektiv distribution måste företaget välja sina distributörer baserat på objektiva kriterier, exempelvis en viss standard, och hög nivå av produktspecifik kunskap. Dessa kriterier måste appliceras lika på alla distributörer, säger Patrik Lundström.
Enligt Lundström är Autogruppens klagomål grundat på att K W Bruun valt att tillämpa vissa regler inom ramen för ett selektivt distributionssystem, med kriterier som inte är transparenta och likabehandlande.
Autogruppen menar i anmälan att K W Bruun gett instruktioner till Trygg-Hansa att exkludera Autogruppen från försäkringsstyrningar gällande skador som omfattas av vagnskadegarantin. På så sätt skulle K W Bruun ha behandlat Autogruppen annorlunda jämfört med de andra skadeverkstäderna i nätverket med auktoriserade verkstäder. Genom att exkludera Autogruppen från nätverket har kunder digitalt inte kunnat välja Autogruppen som verkstad, oavsett om skadan omfattas av VSG eller märkesförsäkringen.
Eftersom en stor del av intäkterna till auktoriserade verkstäder kommer från VSG-reparationer, som skadereglerande försäkringsbolag styr till dem, har Autogruppen ”lidit betydande ekonomisk skada”. Intäktsbortfallet överstiger 40 procent för ett par av återförsäljarens märken.
Som ÅF kan man uppnå status av ”preferred partner”, vilket Autogruppen inte är. I en mejlkonversation har K W Bruun skrivit:
”Det bör initialt klargöras att Autogruppen alltjämt står öppna som skadeverkstad, och är därmed inte uteslutna från reparationsarbeten till följd av VSG. Dock är de inte en s k ”preferred partner”(…).” I samma mejl skriver K.W. Bruuns bolagsjurist att brister eller anmärkningar på Trygg-Hansas system får hänvisas till Trygg-Hansa, och att K W Bruun saknar förutsättning att ansvara för – eller ändra på – systemet.
Kriterierna för att bli ”preferred partner” är oklara. Enligt Autogruppens uppgifter handlar det om resultat av nöjdhetsundersökningar, verkstadsteknikernas utbildningsnivå och verkstadens intjäningsförmåga och Autogruppen menar att de har presterat bättre än många andra verkstäder i dessa undersökningar.
Autogruppens advokat har kritiserat att andra auktoriserade verkstäder får upphöjas till ”preferred partners” och därmed erhålla styrda vagnskador, men inte Autogruppen, även om de betalar samma avgifter till generalagenten som övriga auktoriserade skadeverkstäder.
K W Bruuns bolagsjurist skriver till myndigheten: ”K W Bruuns agerande följer sedermera den svenska konkurrensmodellen, och baseras primärt på reglering, praxis och industristandard.”
Efter en omfattande skriftväxling ålade Konkurrensverket Trygg-Hansa att svara på frågor om samarbetet med K W Bruun samt visa handlingar som styrker deras svar.
En fråga gäller om Autogruppen var godkänd av Trygg-Hansa som skadeverkstad, en annan om K W Bruun under hösten 2023 instruerat Trygg-Hansa att inte längre tilldela Autogruppen i Lund några verkstadsuppdrag för skador som omfattades av vagnskadegarantin.
Den 1 juli svarade Trygg-Hansa och konstaterade att de har avtal med Autogruppen, bland annat för bilreparationer. Deras chefsjurist Johan Isaksson bekräftade att de fått instruktioner från K W Bruun. Han skriver:
”Trygg-Hansa har (…) telefonledes tagit emot begäran om att inte styra vagnskadegarantiärenden till Autogruppen under hösten 2023.” Eftersom instruktionen givits per telefon kunde Trygg-Hansa inte inkomma med några handlingar kring detta.
Den 11 juli meddelade Konkurrensverket att man avslagit en begäran från Autogruppen om interimistiskt åläggande, men att myndigheten valt att prioritera ärendet för fortsatt utredning.
– Att ärendet är prioriterat betyder att det finns en indikation på en överträdelse som ska utredas. Därmed inleds en fas av inhämtning av uppgifter. Det är för tidigt i ärendet för att konstatera någon överträdelse, och ytterst är det något som ska bevisas, säger Patrik Lundström.
Fram till våren 2025 ska Konkurrensverket samla in och analysera material, därefter ska man lägga fram ett utkast till beslut där parterna får tillfälle att ge synpunkter. Till slut kommer man att ge ett slutligt beslut i ärendet.
Om Konkurrensverket bevisar att K W Bruun är skyldig till överträdelse av konkurrenslagen, kan myndigheten ålägga dem att upphöra med överträdelsen. Det är inte heller ovanligt att ett företag väljer att redan före beslut komma med förslag till en lösning.
Utredningen skulle kunna leda till en större granskning som berör flera företag i branschen.
– Hypotetiskt är vi inte begränsade till det klagande bolaget. Skulle vi få indikationer under utredningsfasen är vi inte begränsade, säger Patrik Lundström.
K W Bruuns PR- och kommunikationschef David Lindahl kommenterar ärendet per mejl:
”Detta är ett pågående ärende där vi anser att vi har följt vad som är branschpraxis. Eftersom ärendet har gått vidare för utredning hos Konkurrensverket inväntar vi myndighetens utlåtande innan vi uttalar oss något mer om detta”.
Trygg-Hansa och Autogruppen i Lund avböjer att kommentera ärendet på grund av sekretess.
K W Bruuns omsättning för räkenskapsåret 2022 låg på nära fem miljarder kronor.
Kommentera