Den svenska nybilsmarknaden har förändrats kraftigt de senaste åren och med fler bilmärken, modeller och drivmedelsalternativ har lojaliteten bland nybilsköpare minskat avsevärt. Konkurrensen på bilmarknaden har ökat avsevärt sedan 2020. Under de senaste åren har antalet valbara märken och modeller ökat signifikant. I dag finns det 15 fler valbara märken och 40 fler modeller på marknaden än för bara fem år sedan.
Vroom har tittat närmare på märkeslojaliteten på privatmarknaden för 2024.
Enligt deras analys toppar Subaru, Toyota och Tesla 2024 års lojalitetslista, följda av Lexus och Porsche.
Subaru försvarar sin position som lojalitetsledare, med åtta av tio kunder som återvänder vid nästa bilköp. Toyota ligger tätt bakom med nästan lika hög kundlojalitet.
Vrooms kartläggning visar att endast fyra märken från 2024 års topplista — Subaru, Toyota, Kia och Skoda — även fanns med för 20 år sedan. Särskilt Subaru och Toyota har konsekvent hållit sina starka positioner.
Det här var en otroligt fin bild! Men tänk på att alla läsare inte har råd att bo på Sofitel i Melbourne.