SBF: EU hotar små bilverkstäder

På drygt 10 år har 1 600 bilverkstäder försvunnit i Sverige. Nu hotas kvarvarande 3 600 av EU-beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid. Det menar Sveriges Bildelsgrossisters förening i ett pressmeddelande.

– Det är de små verkstäderna, både märkesauktoriserade och allbilverkstäder, framför allt på landsbygden som hotas av EU-beslut som ger fordonstillverkaren exklusiv rätt till bilens digitala innehåll. Förvägras verkstäderna rätten till datan blir det svårt att genomföra en fackmässig reparation som inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt, säger Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters förening.

Han vill använda begreppet ”bilverkstadsdöd” och att utvecklingen innebär att livsviktig samhällsservice på den bilberoende landsbygden hotas.

Enbart i Värmlands län har på lite drygt tio år antalet bilverkstäder minskat med en tredjedel. 2005 fanns det 173 företag som bedrev professionell bilverkstadsverksamhet (service) med minst en miljon i omsättning enbart i Värmlands län. 2016 var det 127. Sänker man omsättningskravet till en halv miljon blir det betydligt fler verkstäder som försvunnit.

Anledningen till bilverkstadsdöden är enligt Christer Liljenberg i första hand sviktande kundunderlag och i andra hand rätten till teknisk information och tillgången till fordonets mjukvara i realtid – bilens digitala innehåll. Men även investeringskrav i teknik, miljö och kompetens, samt bristande infrastruktur – som bredband – är andra viktiga orsaker.

Sedan 2010 ska det enligt EU-beslut råda fri konkurrens inom bilservice (Kommissionens förordning (EU) 461/2010 för motorfordonssektorn). Ökad valfrihet skall sänka konsumenternas ägandekostnader samtidigt som verkstadsutbudet ska öka, inte minst på landsbygden. Så var det åtminstone tänkt från EU-kommissionens sida.

– Men bilägarnas, konsumenternas, fria verkstadsval hotas om fordonstillverkarna ges rätten att exklusivt bestämma över bilens digitala innehåll, som den fordonsgenererade datan, menar Christer Liljenberg.

Enligt motorbranschen och konsumenterna ska verkstäderna komma åt datan via en konkurrensneutral plattform med all aktuell data tillgänglig i realtid för behöriga fordonstekniker. Det  kräver ett tydligt regelverk från EU:s sida.

Inom kort kommer EU-parlamentet att besluta kring lagar och regler rörande uppkopplade konsumentprodukter, som personbilar, och rätten till deras digitala innehåll.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar