Orosmoln i däckbranschen

Läget i däckbranschen är turbulent just nu. Efter sanktionerna mot Ryssland har tillgången på råvaror strypts och priserna rusat uppåt.

– Just nu händer mycket på många fronter i branschen. Främst arbetar branschens aktörer för att hantera konsekvenserna av konflikten i Ukraina då många tillverkare har produktion i Ryssland och eftersom såväl syntetgummi, kimrök och oljor levereras från Ryssland även till europeiska fabriker, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.

Hittills i år har däckpriserna stigit med 15 procent. Martin Tillsten, vd på Däckteam, tror inte det kommer att sluta där.

– Det är svårt att spekulera, men vi får säkert räkna med ytterligare sju, åtta procents ökning i höst. Vi har aldrig tidigare upplevt en sådan här situation. Mycket talar för att prisutvecklingen på däck, el och bränsle leder till att våra kunder kör mindre, vilket i sig blir ännu en utmaning vi måste hantera.

Man behöver bli bättre på att uppmärksamma kunderna på hur de sliter sina däck, menar han:

– Framför allt behöver vi förmedla vikten av bra däck. Hur viktigt det är med rätt lufttryck, mönsterdjup, hjulinställningar, hur man kör och så vidare.

I takt med att omvärlden förändras och utvecklas, ställs nya krav på ansvarsfull materialåtervinning som en del av den cirkulära ekonomin.

– Däckbranschen är på väg framåt genom att produkterna blir mer avancerade, de fordonsanpassas, innehåller sensorer och elektronik och får lägre miljöavtryck, berättar Fredrik Ardefors.

Just nu pågår förberedelserna för det nya återvinningssystemet som startar i januari 2023. En ny stor anläggning byggs i Linköping med målet att bli världsledande på däckåtervinning.

– Däckmaterialet har mer att tillföra samhället även efter att däcket rullat klart på vägen. Hjulet sparar enorma mängder energi för samhällets transportbehov och det återvunna materialet sparar på jungfruliga uttag.

Generellt är kunskapen om däckens roll i samhället för låg. Detta menar Fredrik Ardefors som lyfter skiftestiderna från vinter till sommardäck, avfallsstämpel för uttjänta däck och däckleveranser till vintern som några viktiga branschfrågor.

– Lagstiftningen har inte riktigt hängt med den snabba utvecklingen inom teknik och miljö.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar