Planering gjorde susen på skadeverkstaden

När bilarna blir stående i verkstaden går lönsamheten ner och kunder och försäkringsbolag blir missnöjda. Men på Werksta i Nacka fick skadechefen Evgenia Kokh ner tiden genom smart planering.

Problemet
”Jag började här i augusti, och när jag satte mig in i jobbet märkte jag att genomströmningstiden för bilarna var ganska lång. Vissa månader var den upp mot tolv dagar. Ganska lång tid att vara utan sin bil och man ska ha klart för sig att kunder med skadade bilar inte är direkt nöjda från början. De har fått sina bilar bucklade eller skavda, och nu står de inför att få betala självrisker. Försäkringsbolagen är mycket bra och hjälpsamma, men inte heller de gillar långa väntetider. För oss själva är det inte heller särskilt bra, det tär på lönsamheten. Bilarna hade en tendens att bli stående någonstans i processen och vi kunde därför inte alltid hålla utlovade datum till slutkunderna. Det var inte bra, och vi var tvungna att göra något.”

Lösningen
”Som många andra skadeverkstäder jobbar vi med planeringssystemet CAB Plan, ett bra verktyg för att hålla koll på vilka bilar vi arbetar med och för att dokumentera vad som händer i processen. Där planerar vi in alla bilar som kommer in till oss. Nu har vi tagit ett steg till med hur vi använder systemet. Vår reservdelsman går igenom alla bilar som är på väg in, undersöker statusen för de reservdelar som behövs och markerar i systemet om delarna har anlänt. Om vi fortfarande väntar på dem, kan vi varsla kunden och ge ett nytt datum för att komma hit, så att reservdelarna finns på plats när det är dags. Vi har helt enkelt hittat ett sätt att förutse var bilarna kan bli stående i processen, och ett sätt att undvika det. Därmed kan vi direkt kapa några dagar. Vi använder också systemet mer aktivt för att hålla koll på bilar som vi redan har tagit in och kan agera snabbare om något bromsar processen. Då kontaktar vi våra kunder omgående så att de vet. Rätt enkla åtgärder som snabbt ger effekt.”

Resultatet
”Redan efter några veckor såg vi skillnaden. Genomströmningstiden gick ner till drygt åtta dagar, med en tendens att gå ner ytterligare. Målet är nu att komma ner till sex dagar, men en bromskloss för att nå dit är att vi inte har en egen lackverkstad. Våra bilar måste transporteras till Haninge där koncernen har en större skadeverkstad med lackeringsavdelning. En annan sak som skapar osäkerhet är att slutkunderna allt oftare gör en egen fotobesiktning i stället för att komma hit och visa upp sina bilar. I grunden är det en bra sak, särskilt under pandemin när många har varit försiktiga med att träffas fysiskt. Försäkringsbolagen har dessutom jättebra mallar och instruktioner för hur man ska fotografera. Men det händer ändå ibland att bilderna inte riktigt visar hela skadans omfattning, så det gäller att granska fotona noggrant. Lönsamheten är på väg upp nu när allt går snabbare. Jag ser fram emot när vi har siffror på lite längre sikt. Det ska bli intressant att utvärdera resultatet till sommaren när vi har kört ett år.”

 

Text Thomas Drakenfors
Foto Peter Mathisson

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar