”Smidig Sermi-process”

Nu är det snart dags för Sermi, och några verkstäder har redan hunnit auktoriseras för kraven. Först ut att auktoriseras för Sermi var BDS-anslutna allbilsverkstaden Verksta’n Peter Karlsson i Östersund.

Mikaela Lundberg, du är kundmottagare på Verksta´n Peter Karlsson AB, som blev första Sermi-verkstad i Sverige. Hur kommer det sig att ni var snabbast?

– Vi var på en informationsträff om Sermi som BDS ordnad, och där var Treffco med och informerade. Vi förstod att vi skulle behöva auktorisationen så vi skickade in en intresseanmälan och då hörde Treffco av sig och undrade om vi ville bli pilotverkstad. Vi tyckte det var bra att hoppa på i början, när det är nytt för alla, på så vis hjälper man varandra framåt och lär oss tillsammans.

Hur gick själva processen?

– Det gick väldigt bra, snabbt och smidigt. Det tog några veckor med kontroller och allt men ändå över förväntan.

Hur mycket arbete blev det?

– Vi fick skaffa fram en del intyg från Bolagsverket och olika försäkringspapper, samt utdrag från belastningsregistret för mekanikern det gällde. Det var allt vi behövde göra. Nu i pilotstudien var det dessutom gratis.

Vad innebär auktorisationen för er?

– Nu när vi är godkända som verkstad kommer vi att kunna ta emot moderna bilar med låsta säkerhetsdata och utföra arbete i dem, vilket förstås är en konkurrensfördel för oss, särskilt nu i början. Vi skall också auktorisera alla mekaniker som jobbar på firman. Det stora arbetet är att få själva verkstaden certifierad och när det väl är gjort är det enkelt att lägga till personalen.

 

Mer om Sermi/
Sermi är en organisation som har till uppgift att utveckla och driva ett EU-regelverk för hur oberoende verkstäder för fordonsservice ska få tillgång till säkerhetsrelaterade data som används vid reparationer och underhåll. Organisationen drivs gemensamt av fordonstillverkare och företrädare för oberoende verkstäder.

Regelverket ska säkerställa att oberoende fordonsverkstäder får tillgång till säkerhetsrelaterade data från tillverkarna vid service och underhåll.

Det regelverk som Sermi har tagit fram börjar gälla inom EU den 1 oktober och implementeras genom medlemsländernas ackrediteringsorgan, däribland Swedac. Swedac ackrediterar kontrollorgan, det vill säga företag eller andra organisationer som vill kunna certifiera fordonsverkstäder enligt Sermi.

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar