Häromdagen skrev vi om Serminyckeln, ett särskilt EU-certifikat som kommer att krävas för att programmera, avläsa och åtgärda bilar.
Bo Ericsson, ordförande i SFVF, kompletterar här med lite mer information:
– Enligt senaste påbuden kan bilar från 1998 beröras av Sermi. Auktoriserade verkstäder som vill koppla upp sig på annat på märke än vad de är auktoriserade för, omfattas likväl som allbilsverkstäder. Om ni har för avsikt att arbeta med märken som ni inte är auktoriserade för, måste ni alltså ackreditera er. Även lastbilsverkstäder, trailerverkstäder samt verkstäder för vans berörs, säger han.
Den 10 januari ska potentiella CAB (exempelvis KBV, Dekra, Kiwa) mötas tillsammans med Swedac, fortsätter han.
– Deras uppgift är att efter att ha blivit ackrediterad av Swedac, kontrollera verkstäder samt anställda mekaniker/tekniker. Uppgifter om verkstaden och att mekanikern/teknikern är godkänd skickas sedan till ett så kallat Trust center.
– Förslag finns på att Sermi kommer att omfatta även telematikplattformar och cybersäkerheten i fordon, berättar Bo Ericsson vidare.
Auktorisationen räcker i fem år, och oanmälda kontroller kommer att göras.
Kommentera