Vägen som laddar batteriet

I Lund prövas just nu en av Sveriges första elvägar som gör det möjligt för elfordon att ladda sina batterier under färden, vilket avsevärt minskar storleken på batteriet.

Projektet kallas Kraftringen och är en del av projektet Evolution road som löper under tre år.

− Vi vill bidra till utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle genom att stötta företag som tar fram smarta lösningar, säger Håkan Skarrie, affärsutvecklare på Kraftringen.

I vägen finns laddskenor som automatiskt kan ladda batterierna på elfordon – både när de kör och när de står stilla. Tekniken bygger på så kallad konduktiv strömöverföring, där en avtagare under fordonet får direktkontakt med vägens laddskena. Skenorna är inte strömförande utan strömmen kopplas bara till när fordonet passerar. När elbilen eller bussen laddats kan den rulla vidare med fulladdat batteri.

Räckvidd och batteristorlek är några av hindren för en elektrifierad fordonsflotta: för att tunga fordon ska kunna köra en längre sträcka krävs enorma batterier, och genom att ladda batterierna under färden minskar behovet av batterikapacitet.

– Kostnaden man sparar genom att ha mindre batterier är tillräcklig för att finansiera utbyggnaden av ett elvägnät, säger uppfinnaren Dan Zethraeus, som byggde den första prototypen i lego.

På provsträckan i Lund rullar en specialanpassad buss som drivs av den nya tekniken. Kraftringen har byggt en station som förser den kilometerlånga elvägen längs Getingevägen med ström.

På sikt är tanken att integrera laddskenorna med den teknik som används för att styra autonoma fordon. Sensorer som finns inbyggda i skenorna kan i framtiden flagga för köbildning, olyckor eller till och med föremål på vägen.

– I en stad som Lund skulle det krävas 6–7 kilometer elväg för att förse samtliga busslinjer med den el som krävs. Tänker man stort skulle man kunna bygga ut hela sträckan från Malmö till Stockholm, och därigenom göra elektrifiering möjlig utan enorma batterier. Från början var den här tekniken främst tänkt för tunga fordon, men vi tycker att det är viktigt att även elbilarna kan nyttja elvägarna, säger Dan Zethraeus.

Nella Bergström

One Comment

Mattias

Spännande, men hur blir det på vintern och under snöröjning?

Finns risk för att man skrapar på ”rälsen” likväl får problem andra problem koppplat till snö och salt/sand. Men det antar jag att man testar också?

Svara

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar