Kunden vill att vi raderar vår notering Fråga: Vi hade tidigare i veckan en äldre Audi på service som rullat cirka 10 000 mil. Vi gjorde följande anmärkningar: ”Oljeläckage från motor, från drivaxel för… Svar: Ni har ingen skyldighet att ta bort uppgiften och bör inte heller göra det. Enligt konsumenttjänstlagens regler är ni skyldiga…
Måste vi kompensera för kundens fondförsäljning? Fråga: Vi har en kund som är missnöjd över att vi har annullerat en affär, som vår säljchef ansåg var felaktig när det gäller priset på… Svar: Har ni ingått ett bindande avtal och det inte är fråga om en beställning, så kan kunden ha rätt till…
2 frågor om kreditkort Fråga: Jag har två olika frågor angående bilköp med kreditkort: 1. Kan vi neka kunder att betala med kreditkort om vi upplyser om det? Vi har… Svar: Ni kan neka kunder att betala med kreditkort (jag antar att det särskilt gäller kreditkort med höga avgifter). Betalning med…
Kunden anklagar oss för en reva i ratten Fråga: Jag har en kund med en bil som vi haft inkallad på verkstaden på grund av en teknisk kampanj från tillverkaren. När kunden hämtade sin… Svar: Ni bör bestrida kravet av flera skäl! Kunden har bevisbördan för att felet inträffat på bilen när den var inne…
”Vi sålde en bil två gånger” Fråga: Jag behöver din experthjälp. Två av våra säljare har lyckats sälja samma bil till två kunder. Det gäller en bättre begagnad sportbil, som det inte… Svar: Att sälja något två gånger kallas för tvesala och bestämmelsen finns 1 kap 5 § handelsbalken. (Det är för övrigt…
Begbilen hade varit på skadeverkstad, skulle vi ha upplyst köparen om det? Fråga: Vi har sålt en bil där kunden nu har klagat på att bilen tidigare varit skadereparerad. Trots att det handlar om en mindre reparation har… Svar: I Sverige finns inget centralt register för krockade bilar, varför det i många fall kan vara svårt att veta om…
Vad gäller vid export? Fråga: Vi sålde en bättre begagnad Volvo V90 på export till Finland. I annonsen angav vi tyvärr felaktigt att bilen hade både främre och bakre parkeringssensorer;… Svar: I princip gäller samma regler när en bil säljs på export som när den säljs i Sverige. En skillnad är…
”Kunden har lämnat bilen på vår parkering” Fråga: En kund köpte nyligen en Mercedes E220d av oss. Ganska snart kom vid olika tillfällen ett antal felmeddelanden upp rörande antisladd, aktiv bromsassistans med mera… Svar: Ni har ingen skyldighet att lämna någon utfästelse eller ”garanti” om att felet är avhjälpt för all evighet. Det finns…
Måste vi ha skriftlig accept från kunden nu? Fråga: Jag har läst att det har kommit ett lagkrav om skriftliga avtal med konsumenter. Hur ska man tolka det, när vi, efter felsökning i samband… Svar: Kravet på skriftlighet gäller enbart vid distansavtal, det vill säga när lagen om distansavtal är tillämplig och bara när det…
Långmilare som vibrerar Fråga: Vi sålde häromdagen en bil, med MRF trafiksäkerhetsgaranti (1 mån/100 mil) och nybesiktigad utan anmärkning, för 36 000 kronor. Kunden provkörde bilen och hade inga… Svar: Vibrationer kan i många fall vara ett normalt slitagefel och även en egenskap på en begagnad bil (däck och delar…