Hissmotorn pajade under reparationen Fråga: En nästan åtta år gammal Passat var bokad för en skadereparation höger bak hos oss nyligen. Innan uppdaterade vår repverkstad bilens ABS. En av våra… Svar: Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Nej, nej, nej! Tryckte er tekniker för hårt på hissknappen så att…
En liten lektion i ARN-bemötande Fråga: Jag blir så förb… En limousine-ägare lämnade in sin långa, något slitna Lincoln till oss för att batteriet drog ur och bad oss felsöka. Nu… Svar: Han kan kräva er på kostnaden, men frågan är om han får rätt. Förutsättningen för att du ska klara dig…
När kunden är företagare … Fråga: Du skriver väldigt ofta om hur vi verkstäder ska förhålla oss till konsumenter, men hur ska vi göra med kunder som har egen firma, juridiska… Svar: Intressant att du tar upp fördelningen mellan privata och juridiska kunder. Först: Du kommer ingen vart med förenklat domstolsförfarande. Sedan:…
Kärvande kund och handbroms Fråga: En Volvoägare bokade tid för att det luktade illa och lät konstigt från bakre delen av bilen. Veckan därpå anlände kunden med sin Volvokombi. Efter… Svar: Nej, ni ska inte gå med på detta. För det första borde kunden ha kontaktat er och berättat om problemet…
Skillnaden mellan hjul och däck Fråga: För ett litet tag sedan ringde en BMW-ägare och ville ha en snabb tid för skifte till sommarhjul. Kunden skulle till Tyskland där det redan… Svar: När du ringde mig var det inte första gången som ett telefonsamtal med historier som denna dök upp. I ”Verkstadens…
Kunden kräver gratis arbete Fråga: Vi har problem med en BMW-ägare som kräver att vi ska laga hans bil gratis. Bakgrunden är följande: Mannen som äger BMW:n kontaktade oss efter… Svar: Hej Anna och Janne, det känns lite som att åka tillbaka till tobakshandlaren och reklamera en trisslott som inte utfallit…
Snedvriden konkurrens? Fråga: ”Vi förlorar jobb på att följa tillverkarens anvisningar”, sa en upprörd verkstadschef som ringde en morgon till Joachim Due-Boje. Verkstadschefen var frustrerad över att en… Svar: Vi tycker att verkstäder ska följa tillverkarens anvisningar och branschöverenskommelsen Verkstadens reparationsvilkor. Följer inte verkstäderna detta är de inte fackmässiga.…
Vådan av en miss på a:on Fråga: Våren 2016 tog en av mina servicerådgivare emot en bokning på ett kamremsbyte på en Clio 1,2. Beställaren var kvinnan som ägde bilen. Dagen dök… Svar: Hade det funnits anteckningar på arbetsordern hade det inte varit någon diskussion. Nu finns det inga noteringar om detta, så…
Serviceintervall med missad ”slopetid” Fråga: Vi har kunder som vid bilköpen även avtalat ”Fri service tre år/4 500 mil” med någon månadskostnad. För en tid sedan ringde en herre och ville… Svar: Det är inte första gången jag får den här frågan och det kan bli en komplicerad diskussion mellan kund och…
Taxi var god dröj … Fråga: En tisdagsmorgon ringde telefonen ovanligt ilsket hos Joachim Due-Boje som knappt hann svara innan rösten i luren avbröt honom: – Hur förbannad får man bli?… Svar: Det kanske är en renässans för gamla ”Taxi var god dröj” (fast nu gällande betalningen)? Om du tror att han…