Vem har ansvar? Fråga: Vi har precis börjat se över organisationen och funderar kring vem som ansvarar för exempelvis utbildning och säkerhetsrutiner vad gäller elfordon. Vad behöver vi för… Svar: Branschstandarden reder ut ansvaret Tack för viktiga och bra frågor! Ofta pratar man om ansvar för själva fordonet men det…
Får vi lämna ut historiken? Fråga: Vi bytte motor på en Astra K som kom bärgad till vår verkstad för en tid sedan. Före reparationen tog vi som vanligt ut en… Svar: En känslig fråga, men inte för dig. Du får absolut inte lämna ut några specifika detaljer om dina kunders fordon.…
Tillbaka i ARN, vad gäller? Fråga: Vi hade ett ärende i ARN hösten 2020 på en Peugeot som enligt ägaren inte fungerade som det var tänkt. Kunden hade då en massa… Svar: Svara med fakta Det är mycket ovanligt med omprövning som det heter, i nio fall av tio blir det ingen…
Rättshaveristiskt beteende Fråga: Vi har kommit till vägs ände med en herre som lämnade in sin bil för service. Nu haglar det in anmärkningar och en massa påstådda… Svar: Sluta svara Vi körde just en kurs på MRF som hanterar personen du beskriver; rättshaveristiskt beteende. Beteendet har ökat sedan…
Vem ansvarar för ventilraset? Fråga: Vi är en Peugeotverkstad med gott rykte och det är inte ovanligt att vi får in andra märken. Vi bytte kamrem och aggregatrem på… Svar: Kolla vad som har hänt Nummer ett är att kolla med Volvoverkstaden vad som har orsakat att aggregatremmen gick av.…
Vad gäller för reservdelsgarantin? Fråga: I mellandagarna 2020 ramlade det in en Astra diesel 2016 med tänd motorlampa på vår verkstad. Kvinnan som ägde bilen skulle resa till Norge för… Svar: Tyvärr, bara att betala Det som alltid är viktigast är det som står på fakturan/kvittot till kund, om ni inte…
Dyrt oljeläckage Fråga: Vi sålde en Porsche Cayenne Turbo till en familj i början av december förra året. Bilen som är av 2018 års modell med endast 3 000… Svar: Inget väsentligt fel Gällande styrväxeln antar jag att den var under garanti, så den bör ni stå för. Kan tycka…
Garanti på garanti Fråga: 2015 bytte vi gastankar på en Caddy av 2011 års modell, detta skedde på garanti och kostade ingenting för kunden. I början av november 2021… Svar: Utmaning för kunden Det finns ingen ”garanti på garanti” som sträcker sig från reparationstillfället och i evighet, många konsumenter tror…
Borttappad kund Fråga: För en tid sedan bokade en äldre kund sin Saab för byte av längsgående bromsrör. Självklart fick bilägaren ett pris på reparationen med reservation för… Svar: Skicka ett rekommenderat brev innehållande fakturan och att ni från ett visst datum (tillvexempel tre dagar framåt) kommer att debitera…
Vad gör vi med kunden? Fråga: I början av sommaren ringde en man och frågade om servicetid för sin tyska racerbil. Vi hade inte särskilt lång väntetid just, då cirka en… Svar: Jag har i många år sagt följande: du vill inte ha alla kunder. En enda människa kan ta mer energi…