Måste man spara utbytta delar? Fråga: Vi bytte åt en kund en extraljusramp, som gått sönder i fästet vid en kollision (försäkringsskada). Nu vill kunden ha tillbaka rampen. Har han rätt… Svar: Verkstaden är skyldig att hålla delarna tillgängliga, det vill säga kunna visa upp dem. Om inte generalagent eller försäkringsbolag kräver…
Vad kan kunden kräva av en tiotusenmilabil? Fråga: Vi har sålt en fem år gammal Toyota Avensis som hade rullat strax under 10 000 mil. Kunden var här vid två tillfällen före köpet, tittade… Svar: Jag delar er uppfattning om att det är normalt slitage. På juridikspråk betyder det att ni bestrider yrkandet och att…
”Vi krävs på vinterdäck sedan systemet slirat” Fråga: I september sålde vi en ett år gammal bil med 1 200 mil på mätaren till en företagare. Efter någon vecka kom kunden tillbaka och frågade… Svar: … dessutom har näringsidkare en viss undersökningsplikt SVAR Jag anser inte att kunden har visat att avtalet även innehöll vinterdäck.…
Har kunden ångerrätt vid distansköp via mejl? Fråga: Det blir vanligare med distansköp av bilar, det vill säga när kunder gör upp affären via mejl och telefon. Finns det några knep eller tips… Svar: För att kunden ska ha ångerrätt krävs enligt lagen om distansavtal att två viktiga förutsättningar är uppfyllda (vilket det väldigt…
Kunden vill reklamera brusten söm efter fem år Fråga: I juni 2013 sålde vi en ny bil med tre års garanti. I oktober 2014 bytte vi stolsdynan på förarsidan på garantin för att en… Svar: Enkelt kan man säga att det inte finns någon ”garanti på garantin”. Men två förutsättningar måste i så fall vara…
”Vi missade beställa Volvo on call” Fråga: Vi sålde en ny V90 till en kund. När bilen kom hem visade det sig att vi hade missat att beställa Volvo on call. Kunden… Svar: I detta fall finns flera skäl till varför kunden inte har rätt till omleverans. • Dels för att kunden de…
Däcken stals på en kundbil Fråga: Vi har ett litet tråkigt ärende, som jag önskar feedback på från din sida: En kund lämnar in sin bil till oss för felsökning och… Svar: Ni har enligt skadeståndsrätten ett presumtionsansvar. Det betyder att det presumeras (antas) att ni är ansvarig för skador eller stöld…
Vad gäller vid leveransförseningar? Fråga: Vi har en kund som beställde en ny Golf av oss fjärde mars. På grund av stora förseningar i produktionen har bilen ännu inte byggts.… Svar: Om inte leveransdag har avtalats gäller, enligt MRF:s leveransvillkor, att en ny lagerbil ska levereras inom tolv veckor och ny…
”Vi tycker inte att vi gjort fel men kunden vill ha skadestånd” Fråga: Vi har en kund som lämnade in en bil hos oss för ett konditionstest inför ett eventuellt köp. Testet utfördes enligt tillverkarens anvisningar, med ett… Svar: För att ni ska anses vara ansvariga, så krävs dels att ni, enligt konsumenttjänstlagen, inte har varit fackmässiga i ert…
Den läckra bilen läckte Fråga: I september 2015 sålde vi en tre år gammal Hyundai. Efter ett par månader visade det sig att det trängde in vatten kupén. Kunden (som… Svar: Huvudregeln, enligt konsumentköplagen, är att säljaren har rätt att avhjälpa felet om det kan ske ”inom skälig tid därefter och…