Ingen vill betala Fråga: Bilen ägs av ett företag och nu vill inte vd:n betala för reparationen, eftersom han anser att den anställde inte hade rätt att beställa reparationen.… Svar: Säkrast med betalning på plats Huvudregeln är att de avtal som en anställd, dvs fullmaktstagare, ingår blir bindande för huvudmannen.…
Vem har ansvaret? Fråga: Vi har några frågor om vad som gäller om vi säljer en begagnad bil (tex en BMW), där nybilsgarantin fortfarande gäller. Efter att vi sålde… Svar: Säljaren har rätt att avhjälpa felet BMW är inte garantigivare utan det är återförsäljaren som sålde bilen ny. Upplägget därefter…
Rätt till lånebil? Fråga: Vi har en nyare elbil som blivit bärgad till vår VW-auktoriserade verkstad. Enligt tillverkarens mobilitetsgaranti har man rätt till hyrbil i tre dagar. Vad händer… Svar: Kunden har – om behov finns – enligt konsumentköplagen rätt till lånebil längre än tre dagar om reparationen drar ut…
Kan köpet hävas? Fråga: Vi har en fråga om leveransförsening av en ny bil som en kund beställde av oss den 15 juni med utlovad leverans 15 augusti. Kunden… Svar: Vid leveransförsening är utgångspunkten att kunden utan kostnad kan häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse. Vid denna bedömning…
Vad skall vi erbjuda kunden? Fråga: Vi sålde en ny elbil till kund för ett år sedan. Nu har bilens batteri tyvärr gått sönder och måste bytas inom ramen för nybilsgarantin.… Svar: Eftersom felet omfattas av nybilsgarantin, gäller även konsumentköplagens regler om rätt till skadestånd (ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader). Det…
Dyr felskrivning Fråga: Vi råkade felaktigt ange i en annons att en bil hade dieselvärmare och kunden som ett par veckor efter köpet upptäckt att bilen saknar värmare,… Svar: Har man angett i en annons att en bil har värmare (och därefter i samband med köpet inte tydligt i…
Motorbyte efter missad service Fråga: Enligt försäkringsvillkoren i maskinskadeförsäkringen faller ersättningen med 50 procent om en kund missar tillverkarens serviceintervall en gång, blir det två gånger uteblir ersättning överhuvudtaget. Om… Svar: Försäkringsbolagens schablonmässiga nedsättningar på maskinskadeersättningen för utebliven service kan och bör i vissa fall ifrågasättas av försäkringstagaren. Exempel kan vara…
Är vi bundna av priset? Fråga: Vi tog nyligen emot en äldre Passat med motorproblem och 22 000 mil på mätaren. Efter felsökning konstaterade vi att det var fråga om ett spridarbyte… Svar: I detta fall är ni inte bunden av prisuppgiften eftersom det bedöms som ett tilläggsarbete, som ni inte skäligen kunde…
Måste vi byta motorn? Fråga: Enligt försäkringsvillkoren i maskinskadeförsäkringen minskas ersättningen med 50 procent om en kund missar tillverkarens serviceintervall en gång, blir det två gånger uteblir ersättning helt. Om… Svar: Försäkringsbolagens schablonmässiga nedsättningar på maskinskadeersättningen för utebliven service kan och bör i vissa fall ifrågasättas av försäkringstagaren. Exempel kan vara…
Vad innebär skulden? Fråga: Jag undrar vad som omfattas av begreppet fordonsrelaterade skulder, vilket vi givetvis alltid kontrollerar i samband med inbyten. Finns det även andra skulder på en… Svar: Utöver skuldtyperna; felparkeringsavgifter utfärdade av kommun eller stat, trängselskatt, fordonskatt och infrastrukturavgifter, omfattar fordonsrelaterade skulder även ett ianspråktagande av Kronofogdens…